ماسک هوشمندی که تنفس را راحت تر می نماید

به گزارش ساری فان، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، گروهی از محققان کره ای نمونه اولیه ماسکی را ابداع نموده اند که دارای دو غشای فیلتر متخلخل (یک غشا در هر طرف صورت) است که از نانوالیاف الاستومر الکتروریسی شده (electrospun elastomer nanofiber) تهیه شده اند.

ماسک هوشمندی که تنفس را راحت تر می نماید

در اطراف هر صفحه غشا مکانیسم کشش پنوماتیک حلقه ای وجود دارد که به یک دستگاه سبک و قابل حمل متصل است. در این دستگاه یک حسگر هوا، یک پمپ هوا و یک تراشه میکرو کنترلر وجود دارد.

دستگاه به طور بی سیم به یک رایانه مجهز به نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی متصل می گردد.

هنگامی که حسگر هوا غلظت بالایی از ذرات خطرناک در هوا ردیابی کند، رایانه پمپ هوا را فعال می نماید. به این ترتیب مکانیسم حلقه کشیده می گردد و در نتیجه غشای متصل به آن در شرایط عادی قرار می گیرد. در نتیجه سوراخ های غشا در حالت کوچک باقی می مانند و بیشترین مقدار فیلترسازی را خواهند داشت.

اما اگر حسگر تشخیص دهد هوا پاکیزه تر است و مقدار تنفس فرد هم تسریع شده، نرم افزار مکانیسم حلقه را آزاد می نماید و در نتیجه غشا نازک تر می گردد. مقدار سوراخ های آن هم بیشتر می گردد و در نتیجه تنفس به وسیله آن هم راحت تر می گردد.

آزمایش های صورت گرفته روی داوطلبان نشان می دهد حتی هنگامی که سوراخ های غشا به مقدار ای بزرگ بودند که قابلیت تنفس به وسیله ماسک را ارتقا دهند، مقدار کارآمدی فیلترسازی هوا به مقدار 6 درصد کاهش یافت.

محققان تصمیم دارند این فناوری را سبک تر و کوچک تر نمایند.

این پژوهش در نشریه ACS Nano منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1257

به "ماسک هوشمندی که تنفس را راحت تر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماسک هوشمندی که تنفس را راحت تر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید