آیا آیپد پرو 2021 آخرین میخ بر تابوت تبلت های اندرویدی است؟

به گزارش ساری فان، در رویداد بهاره اپل جدیدترین محصولات این شرکت معرفی شدند که در این میان می توانیم به دو مدل آیپد پرو 2021 اشاره کنیم. این دو مدل از چیپست M1 و اینترنت 5G بهره می برند و همچنین مدل 12.9 اینچی هم با نمایشگر mini-LED راهی بازار می گردد. اما اگر این تبلت ها را با تبلت های اندرویدی مقایسه کنیم، شاهد عمیق تر شدن شکاف بین آن ها هستیم. آیا سامسونگ و دیگر شرکت ها می توانند این شکاف را از بین ببرند؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

آیا آیپد پرو 2021 آخرین میخ بر تابوت تبلت های اندرویدی است؟

آیپد پرو 2021 وارد می گردد

آیپد پرو 2021 مانند نسل قبلی در دو مدل 11 و 12.9 اینچی راهی بازار می گردد. این دو مدل روی هم رفته از نظر مشخصات سخت افزاری تا حد زیادی مشابه یکدیگر هستند و هر دو با چیپست M1 روانه بازار می شوند. همان طور که احتمالا می دانید، اپل از این چیپست برای نسل جدید آی مک، مک بوک پرو، مک بوک ایر و مک مینی استفاده نموده است.

طبق آنالیز های انجام شده، این چیپست توان پردازشی فوق العاده ای را برای کامپیوترهای ذکر شده به ارمغان آورده است و اپل می گوید آیپد پرو 2021 نسبت به نسل قبلی تا 50 درصد عملکرد بهتری را ارائه می نماید.

از بین ویژگی های جدید آیپد پرو 2021 می توانیم به حداکثر ظرفیت 16 گیگابایتی برای حافظه رم، بهره گیری از حداکثر 2 ترابایت حافظه داخلی با دو برابر سرعت بیشتر، اسپیکر چهارگانه، استفاده از پورت تاندربولت و پشتیبانی از اینترنت 5G اشاره کنیم. برای دوربین سلفی هم از سنسور 12 مگاپیکسلی و لنز اولترا واید استفاده شده که از یک ویژگی جذاب به نام Center Stage پشتیبانی می نماید. این مشخصه نرم افزاری با بهره گیری از میدان دید وسیع دوربین اولترا واید می تواند کاربر در حال حرکت را حین تماس های ویدیویی در مرکز کادر قرار دهد.

همچنین مدل 12.9 اینچی از نمایشگر mini-LED بهره می برد که اپل آن را Liquid XDR نامیده است. این نمایشگر از 10 هزار mini-LED و 2500 ناحیه نوردهی تشکیل شده و حداکثر روشنایی آن به 1600 نیت می رسد. همچنین به لطف نسبت کنتراست 1 میلیون به یک، کاربران می توانند از کنتراست بالای این نمایشگر لذت ببرند.

ارزان ترین مدل آیپد پرو 2021 با قیمت 799 دلار راهی بازار می گردد و برای خرید گران ترین مدل هم باید مبلغ 2400 دلار را بپردازید. حالا بهتر است نگاهی به رقبای اندرویدی آیپد پرو 2021 بیندازیم که در برابر این دو مدل اصلا حرفی برای گفتن ندارند.

بهترین تبلت های اندرویدی هم حرفی برای گفتن ندارند

تبلت های گلکسی تب S7 و S7 پلاس معمولا به عنوان بهترین رقبای آیپد در نظر گرفته می شوند. اگرچه احتمالا بهتر است که گلکسی تب S7 را به جای آیپد پرو با آیپد ایر مقایسه کنیم زیرا از نظر قیمت شباهت بیشتری به یکدیگر دارند.

این دو تبلت سامسونگ از نمایشگر 11 و 12.4 اینچی بهره می برند و مبتنی بر فناوری سوپر امولد هستند. همچنین از دیگر ویژگی های آن ها می توانیم به تراشه های اسنپدراگون، دوربین دوگانه، تنوع زیاد در زمینه حافظه داخلی، پشتیبانی از قلم S Pen و سازگاری با کیبوردهای بی سیم اشاره کنیم. همچنین به لطف بهره گیری از قابلیت DeX، کاربران می توانند با استفاده از آن ها تجربه بهره گیری از کامپیوتر دسکتاپ را شبیه سازی نمایند.

قیمت این دو تبلت از 650 دلار شروع می گردد و حداکثر به 1100 دلار می رسد. به غیر از این دو مدل، تقریبا تمام تبلت های اندرویدی را می توان گجت های میان رده و پایین رده به حساب آورد. چنین تبلت هایی برای انجام کارهایی مانند تماشای فیلم مناسب هستند ولی از آن ها نباید انتظار زیادی داشته باشید.

البته هواوی هم در این زمینه حرف زیادی برای گفتن دارد. به عنوان مثال هواوی میت پد پرو یک تبلت بسیار جذاب محسوب می گردد ولی از یک طرف فاقد سرویس های گوگل است و از طرف دیگر فقط به صورت محدود در بعضی بازارها عرضه شده است.

چرا چنین شکافی وجود دارد؟

در رابطه با فزونی محسوس اپل در این حوزه می توانیم دو دلیل را مطرح کنیم؛ چیپست و نرم افزار.

قبل از چیپست M1، تراشه های سری A اپل به اندازه ای قدرتمند بودند که رقبا به سختی می توانستند عملکرد بهتری نسبت به آن ها ارائه نمایند. اما حالا به لطف M1، اپل این شکاف را چندین برابر بزرگتر نموده است. اگرچه بهترین تراشه کوالکام که اسنپدراگون 888 محسوب می گردد از توان بسیار زیادی بهره می برد، اما رقبای اپل به اندازه این شرکت نمی توانند یکپارچگی سخت افزار و نرم افزار را ارائه نمایند.

از طرف دیگر، باید به iPadOS، اپ استور و حدود 2 میلیون اپلیکیشن ارائه شده برای آیپد اشاره کنیم. اپل در مراسم معرفی آیپد پرو 2021 با اشاره به اپلیکیشن هایی مانند نسخه پیشرفته فتوشاپ تا حدی به این موضوع پرداخت. اما گوگل مدت هاست که دیگر به اپلیکیشن های مختص تبلت های اندرویدی توجه چندانی نشان نمی دهد. اگرچه اپلیکیشن های اندروید در تبلت ها هم اجرا می شوند، اما فقط تعداد محدودی از آن ها برای این نوع گجت ها بهینه سازی شده اند.

آیا تبلت های اندرویدی روزی می توانند این شکاف را از بین ببرند؟ سامسونگ تا چند ماه دیگر از تبلت های گلکسی تب S8 رونمایی می نماید و باید ببینیم در برابر آیپد پرو 2021 چه حرفی برای گفتن دارند. اما با توجه به شرایط فعلی، به نظر می رسد اپل تیر خلاص را به تبلت های اندرویدی شلیک نموده است.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1014

به "آیا آیپد پرو 2021 آخرین میخ بر تابوت تبلت های اندرویدی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آیپد پرو 2021 آخرین میخ بر تابوت تبلت های اندرویدی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید