فیس بوک فارسی در اشکال مختلف!

به گزارش ساری فان، در فیس بوک فارسی امکان ثبت نام به زبان فارسی، یافتن دوستان قدیمی و جدید، امکان ارسال مطلب، عکس، موسیقی، ویدئو و اشتراک گذاری لینک نیز دارد.

فیس بوک فارسی در اشکال مختلف!

فیس بوک

فیس بوک (Facebook) یک شبکه اجتماعی محبوب و پر هوادار است که در 4 فوریه سال 2004 میلادی توسط مارک زاکربرگ و دوستانش ادوآردو سوری، اندرو مک کالم، داستین مسکوتیز و کریس هیوز در دانشگاه هاروارد به وجود آمد. در ابتدا نام نویسی در این سایت به دانشجویان دانشگاه هاروارد محدود بود، اما با گذشت زمان ثبت نام درِ آن برای دانشگاه های شهر بوستون، آیوی لیگ و دانشگاه استنفورد نیز امکان پذیر شد. پس از اضافه شدن دانشگاه های مختلف و دبیرستان ها به لیست مجاز عضویت در فیس بوک، عضویت در آن به تدریج در دسترس تمامی افراد بالای 13 سال در سراسر دنیا نهاده شد. کاربران برای بهره گیری کامل از فیس بوک باید در آن نام نویسی نمایند. پس از نام نویسی، امکان ایجاد نمایه شخصی، افزودن دیگر کاربران به فهرست دوستان، فرستادن و دریافت پیام و دریافت مطلع سازی از تغییرات دوستان خود فراهم می گردد. علاوه بر این موارد، پیوستن به گروه های مورد علاقه، یافتن هم کاران، هم کلاسی ها، پسندیدن پست ها، بیان دیدگاه و دسته بندی دوستان از امکانات دیگر این سیستم است. در ماه سپتامبر سال 2012 میلادی تعداد اعضای این وب سایت از مرز 1 میلیارد نفر گذشت که به گفته خود فیس بوک 8٬7٪ آن ها کاربران جعلی هستند. وب سایت فیس بوک سالیانه 180 پتابایت (معادل نیم پتابایت در روز) اطلاعات در سرورهای خود ذخیره می نماید. این وب سایت به 40 زبان دنیا قابل دسترس بوده و 70 درصد از کاربران آن در خارج از ایالات متحده هستند. اما حالا بشنوید از فیس بوک فارسی و سایت هایی که مشابه فیس بوک در ایران ایجاد شده اند:

فیس بوک فارسی چیست؟

وبسایت فیس بوک فارسی (به آدرس اینترنتی: www.FaceFarsi.com) در 15 بهمن 1388 (4فوریه 2010) به وجود آمد. این وبسایت از شبکه های اجتماعی مجازی است که افراد آشنابه زبان فارسی می توانند در آ ن ثبت نام نموده، دوستان قدیمی خود را در آن پیدانموده یا دوستان جدیدی یافته، برای آنها پیام ارسال نموده و یا مطلب، عکس، موسیقی،ویدئو و لینک به اشتراک بگذارند. محیط فیس بوک فارسی در واقع مجلسی از دوستان وآشنایان یک کاربر به شمار می آید. فیس بوک فارسی با ارائه امکان عضوگیری در تعدادبالا، به کاربران اجازه می دهد تا در هر لحظه دوستان جدیدی را به مجموعه خود اضافهنمایند. کاربران در فیس بوک فارسی دارای یک صفحه شخصی هستند. می توانند وبلاگ، نظرسنجی، صفحه تجاری و انجمن تاسیس نمایند و یا در انجمن های دیگر عضو شوند. کاربران می توانندبرای خود آلبوم عکس بسازند و دوستانشان را انتخاب نمایند و به لیست دوستان خود اضافهنمایند. کاربران فیس بوک فارسی در رابطه با شما به چهار گروه طبقه بندی می شوند:دوستان، دوستان دوستان، غریبه ها و کاربرانی که احیاناً مسدود نموده اید. فیس بوکفارسی نرم افزارها و ابزارهای جانبی گوناگونی دارد که کاربر می تواند با توجه بهنیاز خود از آن ها استفاده کند. بیش از 90 درصد کاربران فیس بوک فارسی ایرانی وبقیه از افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و سایر کشورهای دنیا هستند.سازنده فیس بوک فارسی یک مهندس ایرانی است که آن را در پانزدهم بهمن سال 1388 (چهارمفوریه سال 2010) راه اندازی کرد. این مهندس ایرانی وبسایت فیس بوک فارسی را ازاتاق کوچک خود طراحی کرد و آن را به عنوان یک وب سایت اجتماعی برای افراد آشنا بهزبان فارسی راه اندازی نمود و خیلی سریع مورد توجه نهاده شد و در کوتاه مدت،بسیاری از سراسر ایران درآن نام نویسی نموده و از آن به عنوان راهی برای ارتباط بایکدیگر استفاده کردند. گفتنی است که بیشتر مطالب و کلیه تصاویر وبسایت فیسبوک فارسی (پروفایل ها، وبلاگها، آلبوم ها و انجمن ها) در جهت تطابق با قوانینکشور جمهوری اسلامی ایران و قانون جرائم رایانه ای توسط تیم مدیریت فیس بوک فارسیکنترل می گردد. همچنین وب سایت فیس بوک فارسی در سایت www.samandehi.ir (ستاد ساماندهی پایگاه هایاینترنتی - وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به ثبت رسیده و مجوز فعالیت خودرا از این وزارتخانه دریافت نموده است.

فیس بوک فارسی و کاربران آن

سایت فیس بوک فارسی مدتی است که رسما در ایران اعلام موجودیت نموده و فعال و پرمخاطب است! هر چند این سایت هیچ ارتباطی با کمپانی شبکه دنیای فیس بوک ندارد اما ویژه گیهایی مشابه زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. به دنبال محدودیت ها در دسترسی به شبکه اصلی و دنیای فیس بوک و فیلتر شدن آن در ایران، چندی پیش شبکه ای در داخل کشور با نام فیس بوکایرانی ایجاد شد که اگر چه برروی صفحه اصلی این سایت تاکید شده که ماهانه یک میلیون و 700 هزار بازدیدنماینده به آن مراجعه می نمایند اما با این حال به نظر می رسد که همچنان این سایت خیلی شناخته شده نیست. همانطور که گفتیم این صفحه که با آدرس www.FaceFarsi.com فعالیت دارد. فیس بوک فارسی برای کاربران خود تعرفه های متعددی در نظر گرفته و ثبت نام را با پرداخت 30 هزار تومان برای کاربران ویژه و 50 هزار تومان برای کاربران طلایی همراه نموده است. البته این سایت برای کاربران عادی خود رایگان بوده و تعرفه ای در نظر نگرفته اما کاربران این گروه به دلیل عدم پرداخت پول، از بهره مندی از بعضی امکانات محروم شده اند و با محدودیت های متعددی مواجهند.

مجوز فعالیت فیس بوک فارسی

سایت فیس بوک فارسی در راستای اهداف خود و رعایت قوانین جمهوری اسلامیایران، محیطی سالم و دور از مسائل سیاسی و غیر اخلاقی را برای کاربران خود ایجادنموده است و خود را موظف به مدیریت و ادامه این فرایند می داند. بدین منظور این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی، وابسته بهوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ثبت شده و مجوز فعالیت خود را از این وزارتخانهاخذ نموده است .

نحوه عضویت در فیس بوک فارسی

1. ابتدا با وارد کردن آدرس www.FaceFarsi.com در نوار آدرس مرورگر به سایت فیس بوک فارسی وارد شوید. سپس دکمه ثبت نام را کلیک کنید تا مراحل ثبت نام آغاز گردد.

2. با زدن دکمه ثبت نام به صفحه ای مشابه تصویر زیر منتقل می شوید. در این صفحه باید آدرس ایمیل، کلمه عبور و تکرار کلمه عبور خود را وارد نمایید و دکمه ادامه را بزنید.

3. سپس به صفحه زیر منتقل می شوید و در اینجا باید اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، جنسیت، تاریخ تولد، شرایط تاهل و محل سکونت خود را وارد نمایید. بعد از وارد کردن اطلاعات دکمه ذخیره را بزنید تا اطلاعاتتان ثبت گردد.

4. حال به صفحه اصلی سایت فیس بوک فارسی وارد شده اید. همانطور که در تصویر می بینید، پروفایل شما بدون تصویر در سمت راست بالای صفحه وجود دارد. بر روی پروفایل خود کلیک کنید.

5. صفحه مربوط به حساب کاربری شما باز شده است و در آن امکاناتی مشابه فیس بوک اصلی را خواهید داشت.

البته خوب است بدانید که سایت های مشابه فیس بوکفارسی دیگری نیز ایجاد شده اند که به توضیح زیر می باشند:

1. سایت facebookfarsi.ir

2. سایت facebooki.ir

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 5 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 315

به "فیس بوک فارسی در اشکال مختلف!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیس بوک فارسی در اشکال مختلف!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید