عمر مفید ساختمان در ایران 30 و در اروپا 100 سال است، سنت بی توجهی به استحکام ساختمان

به گزارش ساری فان، خبرنگاران : عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: عمر مفید ساختمان در ایران به طور متوسط 30 و در کشورهای اروپایی 100 سال است در حالی که بی توجهی به چنین موضوعاتی خلاف آموزه های دینی است.

عمر مفید ساختمان در ایران 30 و در اروپا 100 سال است، سنت بی توجهی به استحکام ساختمان

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

محمدعلی نجفی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرنگاران با اشاره به نوسازی بافت های فرسوده و مشکلاتی که برای یکی از مجتع های نوسازی شده در تهران به وجود آمده است، گفت: بروز چنین مشکلاتی باعث کاهش اعتماد مردم و انگیزه آن ها برای مشارکت در نوسازی بافت های فرسوده می گردد اما به صورت کلی در بسیاری از ساخت و سازهای کشورمان بی توجهی به دوام و استحکام ساختمان ها به یک سنت تبدیل شده است در حالی که این مسئله خلاف آموزه های دینی است چراکه در دین اسلام سفارشات بسیاری به مستحکم بودن و درست انجام دادن چنین اموری شده است.

بی توجهی به استحکام ساختمان به یک سنت تبدیل شده است

وی ادامه داد: عمر مفید ساختمان در کشورمان به طور متوسط 30 سال است در حالی که همین مصالح و امکانات در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد ولی عمر مفید ساختمان هایشان به طور متوسط حدود 100 سال است بنابراین باید در اصل برای این رویه که به سنت در کشور تبدیل شده است فکری کرد و به جنبه فرهنگی موضوع پرداخت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شوراس اسلامی شهر تهران اظهار داشت: ممکن است مشکلاتی که برای ساختمان های نوسازی ایجاد می گردد به 10 مورد هم نرسد اما آنچه مهم به شمار می آید این است که باید بازدهی کوتاه مدت ساختمان هایی که در همه آنها مصالح، منابع اقتصادی و نیروی انسانی به کار رفته را اصلاح کنیم تا بدین ترتیب عمر متوسط ساختمان را در کشور حداقل از 30 به 40 سال برسانیم؛ برای تحقق چنین امری نیازمند فرهنگسازی، ارائه آموزش های لازم و تعریف مجموعه ای از استانداردها در این حوزه هستیم تا در همه ساختمان ها مورد استفاده قرار گیرد.

مصوبه ای که برای نوشته شدن روی کاغذ باشد دردی را دوا نمی کند

وی با اشاره به مصوبه روز گذشته شورای شهر تهران درباره گودبرداری های ساخت وساز در تهران، گفت: قدم نخست برای رسیدن به هدفی که به آن اشاره کردن تعین چنین مصوباتی برای ایجاد استاندادسازی است البته تا زمانی که جنبه های اجرای مصوبات به خوبی مورد آنالیز قرار نگیرد و تنها برای نوشته شدن روی کاغذ و مصوب شدن باشد، دردی دوا نمی گردد.

این مقام مسئول ادامه داد: باید مصوبات مشخص شده به گونه ای باشد که افراد تدوین کننده آن از قابلیت اجرای آن اطمینان داشته باشند زیرا اگر قلبا بدانیم آن مصوبه اجرایی نمی گردد کار لغوی انجام داده ایم. درباره مصوبه روز گذشته شورای شهر نیز اگرچه آن را کار مثبتی می دانم اما در بعضی موارد اجرا را مشکل می بینم.

وی ادامه داد: بنده فکر می کنم بین شورای شهر و سازمان نظام مهندسی هماهنگی لازم وجود ندارند در حالی که لازم بود با همکاری 100 درصد این سازمان مصوبه دیروز مشخص گردد زیرا ما وظایفی بر عهده آنها گذاشته ایم که شاید آنها قبول نداشته باشند. در عین حال نیز به دلیل اینکه بین وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی به عنوان یک مرجع صنفی و مدیریت شهری هماهنگی به اندازه کافی وجود ندارد ممکن است بسیاری از این مصوبات به طور کامل اجرا نگردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 156

به "عمر مفید ساختمان در ایران 30 و در اروپا 100 سال است، سنت بی توجهی به استحکام ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمر مفید ساختمان در ایران 30 و در اروپا 100 سال است، سنت بی توجهی به استحکام ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید