سردترین و گرم ترین مکان های روی زمین

به گزارش ساری فان، خبرنگاران: در این مطلب از خبرنگاران با سردترین و گرم ترین مکان های روی زمین آشنا خواهید شد.

سردترین و گرم ترین مکان های روی زمین

سردترین مکان های روی کره زمین:

ایستگاه هواشناسی وستوک، قطب جنوب

با قرار دریافت در نزدیکی قطب جنوب مغناطیسی و ارتفاع 3500 متر بالاتر از سطح دریا، هوا همیشه در این ایستگاه هواشناسی روسی سرد است. اما هرگز به اندازه 21 ژوئیه 1983 هوا سرد نبوده است. آن روز سردترین دمایی که تا به امروز در کره زمین اندازه گیری شده است ثبت شد. در آن روز دما به منفی 89.2 درجه سانتیگراد کاهش یافته بود!

یورکا، کانادا

ایستگاه تحقیقاتی یورکا (Eureka) در شمالی ترین جزیره کانادا، جزیره Ellesmere، سردترین مکان مسکونی جهان محسوب می شود. در تابستان متوسط دما منفی 20 درجه است، در حالی که در زمستان به منفس 40 درجه سانتیگراد می رسد.

اوییماکن، روسیه

در جمهوری یاکوتیا (Yakutia)، در حدود 350 کیلومتری جنوب قطب شمال، درجه حرارت در روستای اوییماکن (Oymyakon) به منفی 71.2 درجه سانتیگراد در سال 1926 کاهش یافته است. این سردترین دمای اندازه گیری شده در نیمکره شمالی است.

کوه مک کینلی، ایالات متحده

کوه مک کینلی (McKinley) بلندترین کوه در آمریکای شمالی است و سردترین کوه روی زمین محسوب می شود. دما در زمستان به حدود منفی 40 درجه سانتیگراد کاهش می یابد، جایی که تنها کوهنوردان حرفه ای قادرند به سختی خود را به قله کوه در ارتفاع 6194 متری برسانند.

اولان باتور، مغولستان

اولان باتور پایتخت مغولستان، در فلاتی با بلندی 1300 متر از سطح دریا واقع شده است. اولان باتور سردترین پایتخت جهان به شمار می آید. در ژانویه (دی و بهمن)؛ درجه حرارت به ندرت از منفی 16 درجه در این شهر بالاتر می رود.

گرم ترین مکان های روی کره زمین:

العزیزیا، لیبی

کافی است تا 40 کیلومتر به سمت جنوب طرابلس رانندگی کنید تا به شهر العزیزیا برسید. گرمترین دمایی که تا به امروز در این شهر ثبت شده است مربوط به 13 سپتامبر 1922 می باشد که دما به 57.8 درجه سانتیگراد رسید. این شهر تقریباً یک ساعت با دریای مدیترانه فاصله دارد.

دالول، اتیوپی

دالول، 116 متر پایین تر از سطح دریا قرار گرفته است و اغلب دمای بسیار گرمی را تجربه می کند. با 34.4 درجه سانتیگراد، دالول دارای بالاترین میانگین دما در سال در جهان است.

کویر لوت، ایران

در سال های 2004 و 2005، درجه حرارت این فلات کویری، بیشتر از 70 درجه سانتیگراد اندازه گیری شد. گرما و خشکسالی، این منطقه را به خشک ترین منطقه جهان تبدیل کرده است، جایی که هیچ چیز قادر به زندگی نیست، حتی باکتری ها!

دره مرگ، ایالات متحده آمریکا

بالاترین دمایی که در دره مرگ کالیفرنیا اندازه گیری شده است، 56.7 درجه سانتیگراد بوده است. ارتفاع این دره 86 متر پایین تر از سطح دریا است و در تابستان میانگین دما حدود 47 درجه سانتیگراد است.

بانکوک، تایلند

بانکوک به عنوان گرمترین شهر کره زمین شناخته می شود. میانگین دمای این شهر در طول سال 28 درجه است، اما در تابستان، دما به طور متوسط 34 درجه و رطوبت به عدد دیوانه کننده 90درصد می رسد.

منبع: autoeurope

منبع: برترین ها
انتشار: 12 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 62

به "سردترین و گرم ترین مکان های روی زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سردترین و گرم ترین مکان های روی زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید