دبیر انجمن صنعت پالایش نفت: واردات بنزین قطعی است
به گزارش ساری فان، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: ما به دولت و کمیسیون انرژی مجلس اعلام کردیم ظرفیت پالایشگاه ها کامل است و انتظار فراوری بییشتر نداشته باشند بنابراین وقتی ظرفیت کامل است نمی توانیم 115 میلیون لیتر را به 150 میلیون لیتر برسانیم، ما چنین ظرفیتی نداریم یا باید همین مقدار بنزین مدیریت گردد و یا اینکه باید واردات داشته باشیم.
به گزارش ایلنا، ناصر عاشوری قلعه رودخانی درباره اوضاع بنزین در کشور گفت: در حال حاضر بین 105 تا 115 میلیون لیتر روزانه فراوری بنزین داریم و علت اینکه این عدد فراوری ثابت نیست، مسائل مختلفی از جمله آن اورهال شدن واحد های بنزین پالایشگاه های کشور و یا تعمیرات جزئی در کاهش فراوری دخیل هستند.
وی با بیان اینکه در کل با ظرفیت کامل و در سه شیفت فراوری داریم و همه پالایشگاه ها در مدار فراوری قرار دارند، اضافه نمود: به لحاظ کیفی هم بنزین فراوریی کشور با کیفیت بوده و بخش عظیمی از فراوریات یورو 4 است.
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با تاکید بر اینکه یقینا واردات بنزین خواهیم داشت، گفت: اکنون مصرف بسیار بالا است به طوری که در تعطیلات گذشته رقم مصرف تا 145 میلیون لیتر در روز رسید بنابراین وقتی مصرف از 100 میلیون لیتر بالاتر برود معادلات را بهم می ریزد، بنزین هم که برای مصرف عموم مردم امری ضروری و حیاتی است؛ بنابراین دولت ناچار است که سال جاری تصمیم به واردات بگیرد مگر اینکه مجلس و دولت پیش بینی و تمهیدات لازم را برای استفاده از سوخت جایگزین مثل ال ان جی و سی ان جی و یا اصلاح ساختاری خودروسازان و کاهش مصرف و سهمیه بندی را در دستور کار قرار دهند تا همین 100 میلیون لیتر سوخت را مدیریت نمایند در غیر این صورت حتما باید واردات داشته باشیم.
وی فراوری بنزین از نفتا را شایعه دانست و گفت: بنزین فراوریی در پالایشگاه ها یورو 4 و 5 است به همین علت آلایندگی شهر ها و مراکز استان ها کاهش پیدا نموده و بخشی از این کاهش آلایندگی بخشی به فراوری پاک برمی گردد.
عاشوری درباره مباحثی در زمینه افزایش فراوری و کاهش کیفیت بنزین بیان داشت: ما به دولت و کمیسیون انرژی اعلام کردیم ظرفیت پالایشگاه ها کامل است و انتظار فراوری بییشتر نداشته باشند بنابراین وقتی ظرفیت کامل است نمی توانیم 115 میلیون لیتر را به 150 میلیون لیتر برسانیم، ما چنین ظرفیتی نداریم یا باید همین مقدار بنزین مدیریت گردد و یا اینکه باید واردات داشته باشیم.
وی تاکید نمود: سازمان های ناظر مثل استاندارد و محیط زیست روی فراوری نظارت می نمایند و اینگونه نیست که پالایشگاه ها بتوانند از استاندارد معین شده عدول نمایند.
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت درباره تامین تجهیزات اظهار داشت: ما برای تامین تکنولوژی تحریم هستیم، اکنون 80 تا 85 درصد قطعات برای تعمیرات اساسی داخلی است، مثلا پالایشگاه شازند برای اورهال به تنهایی بیش از 13 هزار قطعه را خودش فراوری می نماید و کالا های خارجی را نیز با واسطه وارد می نمایند.
وی درباره ساخت پالایشگاه نو برای پاسخگویی به رضد تقاضای بنزین گفت: اگر امکانات و تکنولوژی موجود باشد احداث پالایشگاه بزرگ 5 تا 6 سال زمان می برد، اکنون برنامه احداث پتروپالایشگاه هم در دست اجرا داریم و هنوز به بهره برداری نرسیده است؛ بنابراین ساخت پالایشگاه تا چند سال جواب نمی دهد که بتوانیم از این مسیر تامین بنزین و مازاد احتیاج را تامین کنیم، در نتیجه برای افزایش تقاضا باید سیاست، برنامه ریزی ها و الگوی مصرف را تغییر دهیم، مثلا خودروسازان باید تکنولوژی را به کار بگیرند که 10 لیتر بنزین را به 4 تا 5 لیتر برسانند.
عاشوری درباره اظهاراتی مبنی بر عرضه بنزین معمولی به جای سوپر گفت: این موضوع عقلانی و قابل قبول نیست، می توان اکتان را مقدار گرفت، ضمن اینکه وقتی کیفیت بنزین معمولی بالا رفته ضرورتی به سوپر نیست.
وی ادامه داد: خیلی جایگاه ها، چون فروش ندارند تمایلی به دریافت و توزیع بنزین سوپر ندارند، اما در کل بنزین سوپر در پمپ بنزین ها موجود است.
منبع: فرارو