جَو پلوتو در حال از بین رفتن است

به گزارش ساری فان، طبق یافته های محققان فرایند فروپاشی و از بین رفتن جَو سیاره پلوتو آغاز شده است.

جَو پلوتو در حال از بین رفتن است

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی خبرنگاران، به نقل از لایو ساینس، به گفته دانشمندان، جَو پلوتو در حال تغییر و تحول های عجیبی است. این سیاره کوتوله یخی، که بیش از 3 میلیارد مایل (4.8 میلیارد کیلومتر) از زمین فاصله دارد در کمربند کویپر، هنگام عبور از جلوی یک ستاره در سال 2018، توجه ستاره شناسان را به خود جلب کرد.

با نور این ستاره پس زمینه پلوتو، تیم محققان توانستند مشاهدات خود را روی این سیاره کوتوله و جَو آن انجام دهند. با این دید منحصر به فرد، دانشمندان به یک نتیجه شگفت انگیز رسیده و آن را در یک مطالعه تازه توضیح دادند. ستاره شناسان شواهدی یافتند که نشان می دهد جو پلوتو در حال از بین رفتن است.

این تیم با استفاده از تلسکوپ ها در چندین نقطه مختلف در ایالات متحده و مکزیک، پلوتو و جو نازک آن را که مثل زمین عمدتا از نیتروژن ساخته شده است، مشاهده کردند. اتمسفر پلوتو با فشار بخار یخ روی سطح این سیاره تثبیت و نگهداری می شود. پس اگر دمای یخ ها در پلوتو تغییر کند، چگالی اتمسفر آن می تواند جو را دچار تغییرات کند.

در طی 25 سال اخیر پلوتو از خورشید دورتر و دورتر شده و بنابراین دمای سطح آن نیز رو به کاهش است. با این مشاهدات اخیر، محققان شواهدی یافتند که نشان می دهد جو پلوتو در واقع در حال سرد شدن است، زیرا سیاره کوتوله سردتر و سردتر می شود.به لطف پدیده ای که به اینرسی حرارتی معروف است، فشار سطح و چگالی اتمسفر پلوتو تا سال 2018 به افزایش خود ادامه داد. با این حال، اینرسی حرارتی نیمه پایدار ماند و و با سردتر شدن پلوتو، جو آن بیشتر و بیشتر ناپدید می شود.

لسلی یانگ، دانشمند کارمند SwRI، که روی موضوع برهمکنش بین اجسام یخی منظومه شمسی و سطوح و اتمسفر آن ها مطالعه می کند، می گوید: برای مقایسه می توان زمانی را در نظر گرفت که خورشید شن ها ساحل را گرم می کند. نور خورشید به شدیدترین مقدار خود می رسد، اما ماسه بعد از ظهر هم به جذب گرما ادامه می دهد. ادامه تداوم جو پلوتو نشان می دهد که مخازن یخ نیتروژن در سطح پلوتو حفظ شده است.

بیشتر بخوانید

  • تولید ابزار تازه برای مطالعه فضای بین سیاره ای از طریق ناسا
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1280

به "جَو پلوتو در حال از بین رفتن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جَو پلوتو در حال از بین رفتن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید