جنبش عدالتخواه دانشجویی از کم کاری سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات از پزشکان انتقاد کرد

به گزارش ساری فان، جنبش عدالتخواه دانشجویی طی بیانیه ای از کم کاری سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات از پزشکان انتقاد کرد.

جنبش عدالتخواه دانشجویی از کم کاری سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات از پزشکان انتقاد کرد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، جنبش عدالتخواه دانشجویی طی بیانیه ای درباره علمکرد سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: در مورد مالیات پزشکان نه تنها برای شناسایی و محاسبه از سوی این سازمان بی مسئولیتی های بسیاری شکل گرفته، بلکه مکانیزم های قانونی که ضمانت های اجرایی قوانین مالیاتی هستند، نادیده گرفته شده است.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

در سازمان امور مالیاتی چه خبر است؟

یکی از راه های برقراری عدالت اجتماعی، دریافت مالیات های متناسب و به جا از اقشار مختلف جامعه است.

تمتع قشرهاى مختلف مردم از امکانات کشور باید متعادل باشد. نبایستى طورى باشد که فاصله ها روز به روز زیادتر بشود و عده اى آن طور (اشرافی) زندگى کنند. البته یک بخش عمده از این کار را وزارت اقتصاد و دارایى و بخش مربوط به مالیات مى تواند تأمین بکند؛ دریافت مالیات هاى متناسب و بجا ... (رهبر انقلاب، 23 اسفند 1393)

مقدمه

در سال 96 سازمان امور مالیاتی کشور مقدار مالیات سالیانه پزشکان را 700 میلیارد تومان تخمین زد و بیان نمود از این مقدار فقط 150 میلیارد تومان آن توسط پزشکان پرداخت میشود و تعداد قابل توجهی از ارائه اظهارنامه مالیاتی خودداری میکنند. اما نکته قابل توجه نادرستی مقدار تخمین زده شده توسط سازمان امور مالیات است.

بر اساس بررسی های اجرا شده نسبت به اخذ مالیات از پزشکان نوعی اهمال کاری و بی قانونی از سوی سازمان امور مالیاتی دیده می شود که چنانچه مسئولین مربوطه تمایل به حل این مسئله داشته باشند، راه حل هایی در این زمینه وجود دارد. با توجه به اینکه جامعه پزشکان دارای سطح درآمد بسیار خوبی هستند و این سازمان از بیشتر اقشار جامعه حتی در سطح متوسط یا پایین اقدام به اخذ مالیات میکند لذا اهمیت پیگیری این تبعیض شغلی بسیار هائز اهمیت است.

جنبش عدالتخواه دانشجویی به دلیل مشاهده تفاوت های اماری و تناقض های فاحش با متن قوانین و واقعیت های موجود که خود می تواند نمونه ای از مفاسد مالی باشد، در جهت ارزیابی و اصلاح در این زمینه اقدام به ارائه بیانیه ای تفصیلی کرده است.

اثبات خطا در محاسبه مالیات

محمدرضا نوری، رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران اظهار می کند: از میان حدود 20 هزار پفراینده پزشکان در تهران، تنها 11 هزار نفر برای عملکرد سال 96 اظهارنامه ارائه کردند که میانگین مالیات اعلامی از سوی پزشکان برای هر نفر 5 میلیون و 700 هزار تومان بود اما بر اساس آمار و اطلاعات سامانه ای طرح جامعمالیاتی، این میانگین برای هر نفر حدود 14 میلیون تومان توسط سازمان معین وتشخیص داده شده است.

محاسبات اجرا شده نشان دهنده نادرستی مقدار تخمین زده شده برای مالیات سالیانه پزشکان است. در این بیانه با سه روش این ادعا به اثبات میرسد. ابتدا باید بدانید بنا بر آمار ارائه شده توسط سازمان صنفی نظام پزشکی در حال حاظر ایران دارای 80 هزار پزشک عمومی، 50 هزار ماما، 37 هزار دندانپزشک، 36 هزار پزشک متخصص و فوق تخصص، 25 هزار گروه های پروانه دار (شامل فیزیوتراپیست، متخصص تغذیه، بینایی سنجی و شنوایی سنجی)، 20 هزار دکترای داروساز و 1500 دکترای آزمایشگاهی است.

روش اول: برهان خلف

اگر مقدار مالیات سالیانه پزشکان طبق اظهارات سازمان امور مالیاتی 700 میلیارد تومان باشد با فرض 20 درصدی مالیات درآمد سالیانه پزشکان 3500 میلیارد تومان است. با تقسیم این عدد بر تعداد پزشکان که با توجه به آمار نظام پزشکی 130 هزار نفر (شامل پزشک عمومی، متخصص و داندانپزشک) است میتوان در آمد سالیانه هر پزشک را به دست آورد که در اینجا این رقم برابر 27 میلیون تومان است. یعنی در هر ماه هر پزشک 2 میلیون و 200 هزار تومان درآمد دارد که به طور واضح این رقم نمیتواند صحیح باشد.

روش دوم: بر اساس تخمین درآمد

از آنجا که تا کنون هیچ آمار رسمی درباره درآمد پزشکان منتشر نشده است بایستی از تخمین برای درآمد آن ها استفاده کرد. بر اساس درآمد سالانه هر گروه و پله های مالیات در ماده 131 قانون مالیات مستقیم، درصد مالیات پرداختی برای متخصصان و دندانپزشکان 25% و برای پزکان عمومی 20% محاسبه شده است. اگر ما با تخمین حداقلی درآمد ماهیانه هر پزشک عمومی را 5 میلیون تومان، دندانپزشک 20 میلیون تومان و متخصصرا 40 میلیون تومان در نظر بگیریم با توجه به تعداد ذکر شده در هر کدام از این گروه هامجموع مالیات سالانه پزشکان 7260 میلیارد تومان می شود.

روش سوم: بر اساس داده های حساب های ملی سلامت

در آخرین نسخه حساب های ملی سلامت که در سال 94 توسط مرکز آمار منتشر شد هزینه عمومی سلامت حدود 110 میلیارد تومان است. بنا به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، ایرج حریرچی 70% این رقم که برابر با 77 هزار میلیارد تومان است صرف نیروی انسانی می شود.

اگر حتی نیمی از این رقم به پزشکان پرداخت شود درآمد سالیانه آن ها برابر با 38 هزار میلیارد میشود که با احتساب مالیات 20 درصدی مالیات سالیانه رقمی حدود 7600 میلیارد تومان میشود.

علت تخمین یک دهمی سازمان مالیات

بر اساس رقم محاسبه شده طی سه روش بالا مالیات اعلام شده تقریباً یک دهم مقدار حقیقی می باشد. همانطور که میدانید مالیات اقشار مختلف جامعه با توجه به میزان درآمد آنها، از منابع درآمدی مختلفشان محاسبه میشود. در مورد پزشکان این منابع قانونی شامل سه بخش حقوق، کارانه و درآمد مطب می شود.

حقوق پزشکان مانند تمام کارمندان دولت بر اساس حکم کارگزینی آن ها معین می شود که در آن مدرک تحصیلی، رشته، سنوات، محل کار و ... تاثیر داشته و از طرف ورازت بهداشت معین و پرداخت می شود. پزشکان علاوه بر حقوق بنا بر فرمولی که پایش خوانده می شود و عوامل زیادی در آن تاثیر دارد مانند منطقه محروم بودن، تعداد روز های حضور، تعداد شیفت هایشان، تعداد مرخصی هایشان و ... رقمی با عنوان کارانه از طرف بیمه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم دریافت می کنند البته این مبلغ به صورت 80 درصد و 20 درصد و با تاخیر پرداخت می شود که منبع درآمد اصلی پزشکان می باشد.

بعد از کارانه، درآمد مطب نقش مهمی در درآمد پزشکان دارد. همانطور که گفته شد با وجود اینکه حقوق نسبت به موارد دیگر نقش کمتری در درآمد پزشکان دارد، سازمان امور مالیاتی در محاسبه مالیات تنها این مورد را در نظر گرفته و رقم اعلامی، یک دهم رقم تخمین زده شده توسط کارشناسان است. حال آنکه مانندسایر اقشار باید تمام منابع در نظر گرفته شود. البته سازمان ادعا می کند مالیات مطب پزشکان ازطریق اظهارنامه دریافت می شود، اما با توجه به رقم اعلام شده یا این کار انجام نمی شود و یا رقم واقعی دریافت نمی شود.

کم کاری سازمان امور مالیاتی کشور

اطلاعات برای محاسبه کارانه و درآمد مطب باید از طریق اطلاعات مربوط به نسخه ها و بیمه های درمانی به دست آید. این اطلاعات به صورت کامل و تجمیع شده در بیمه های درمانی و سامانه های مدیریت یکپارچه بیمارستان ها (HIS) وجود دارد و دسترسی به آن ها بر اساس دستورالعمل نحوه شناسایی درآمد مشمول مالیات بیمارستانها، سایر مراکز تشخیصی و درمانی و پزشکان معالج کاملاً قانونی می باشد.

هر چند این سازمان با وجود تاکید در دستورالعمل ذکر شده تا کنون اقدامی در این راستا نکرده و تنها به دریافت اظهارنامه مالیاتی بسنده کرده است. این سازمان علاوه بر دسترسی ذکر شده بنا به مواد 230 و 231 قانون مالیات مستقیم، باید به هر شخص یا نهادی که اطلاعاتی از درآمد پزشکان دارد مراجعه کند و درخواست ارائه اطلاعات کند. حتی اگر اطلاعات مورد نظر نزد بانک یا موسسه ای باشد سازمان میتواند با مجوز وزیر امور مالی و دارایی درخواست ارائه اطلاعات کند.

نکته قابل توجه این است که با توجه به تخمین یک دهمی مالیات پزشکان، حتی همین مقدار هم توسط آن ها پرداخت نشده و در حال حاظر از 700 میلیارد تومان اعلام شده تنها 150 میلیارد تومان پرداخت می شود. یعنی سازمان امور مالیاتی نه تنها از قوانین بالا در جهت شناسایی منابع درآمدی پزشکان استفاده نمی کند بلکه از اختیارات قانونی خود جهت برخورد با فرار مالیاتی و بدهکاری هیچ استفاده نمی کند.

بر خلاف فکر عموم جامعه بر اساس قوانین کشور فرار مالیاتی جرم محسوب می شود و در مواد 274 تا 278 قانون مالیات مستقیم، افرادی که مرتکب فرار مالیاتی شده و یا اقدامی در جهت آن انجام می دهند به مجازات های درجه شش در قانون مجازات اسلامی محکوم می شوند. مجازات های درجه شش شامل مصادره اموال، ممنوعیت از فعالیت شغلی، جزای نقدی، حبس و شاق است. این مجازات ها در حقیقت تضمین اجرایی قوانین مالیاتی توسط اقشار مختلف جامعه هستند، اما به دلیل عدم استفاده توسط سازمان بر اساس اظهارات رئیس امور مالیاتی شهر تهران حدود نیمی از پزشکانتهران حتی اقدام به ارائه اظهارنامه مالیاتی نکرده اند.

یکی دیگر از موضوعات مهم در جهت دریافت اطلاعات صحیح درآمد مطب پزشکان نصب کارتخوان در مطب پزشکان است. در این مورد سخنگوی وزارت بهداشت بیان نمود: شاد می شویم اگر کسی الزام قانونی این موضوع را به وزارت بهداشت اعلام کند...

برای الزامی شدن این موضوع باید بر اساس یک قانون این مقررات را وضع کنیم. وزارت بهداشت، وزارت اقتصاد، سازمان تعزیرات حکومتی و قوه قضاییه نمی تواند بدون قانون، چیزی را الزام کند. در نتیجه فقط می توانیم توصیه کنیم.

این درحالیست که بر اساس ماده 169 قانون مالیات مستقیم الزام صنف ها برای استفاده از سامانه صندوق فروش بر عهده سازمان امور مالیات است. علاوه بر این هیئت وزیران در سال 96 با ابلاغ آیین نامه این سازمان را موظف کرد اشخاص مشمول این ماده را به صورت تدریجی و با اولویت تا سرانجام شهریورماه هر سال از طریق درج در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار و روزنامه رسمی کشور معرفی کند.

البته نصب کارتخوان به تنهایی کافی نبوده و باید نظارت های دیگری در جهت انجام درست این فرآیند انجام شود به طور مثال کارتخوان به حساب بانکی خود پزشک متصل باشد نه اطرافیان پزشک (مانند منشی) و در رسید های پرداخت نام پزشک و کد نظام پزشکی برای اطمینان ثبت شود.

عملکرد غیر قانونی سازمان امور مالیاتی

از گذشته سازمان امور مالیاتی با برخی از اصناف برای دریافت مالیات تفاهم نامه های مالیاتی امضا میکرد که بر اساس آن پله های درآمدی مالیاتی جا به جا میشوند. عقد این تفاهم نامه ها با حکم دیوان عدالت اداری از سال 93 غیر قانونی اعلام شد. اما با توجه به مصاحبه های برخی از مسئولین امضای این تفاهم نامه ها بین سازمان امور مالیات و نظام پزشکی متوقف نشده است.

دکتر محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی در سال 95 بیان نمود: بر اساس رای دیوان عدالت اداری سازمان امور مالیاتی دیگر مجاز به عقد تفاهم نامه با جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی و مودیانی که در ردیفبند الف و ب. هستند، نیست و تمام صنوفی که در این بند بودند در سال 93 و 94 اصا تفاهم نامه برایشان میسر نشد... سازمان امورمالیاتی با برخی صنوف خاصتوانست تعاماتی انجام دهد که با توجه به رای دیوان تفاهم با سازمان نظام پزشکی خیلی سخت بود لذا به دنبال تعامل شدیم و این تعامل به سمتی رفت که امروز توانستیم تفاهمی را به صورت روش اجرا که بدون قید و شرط برای طرفین است، داشته باشیم.

در سال 97 سخنگوی وزارت بهداشت بیان نمود: در حال حاضر شرایط مالیات برای پزشکان مشابه مشاغل و صنوف دیگر است. یعنی یا بر اساس دفاتر قانونی اقدام می شود یا بر اساس توافق نامه های مالیاتی که سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی دارد.

جمع بندی

دریافت مالیات اقشار مختلف جامعه بر حسب درآمدشان یکی از عوامل عدالت اجتماعی و کمکی در جهت کم شدن فاصله طبقاتی و بهبود شرایط کشور است. برای انجام این امر باید تمام منابع مالی افراد در نظر گرفته شود که وظیفه شناسایی و محاسبه این منابع به عهده سازمان امور مالیات کشور است.

در مورد مالیات پزشکان نه تنها برای شناسایی و محاسبه از سوی این سازمان بی مسئولیتی های بسیاری شکل گرفته، بلکه مکانیزم های قانونی که ضمانت های اجرایی قوانین مالیاتی هستند، نادیده گرفته شده است.

حال با وجود تمامی موارد ذکر شده این سوال پیش می آید که آیا مسئولین سازمان امور مالیاتی در عدم اخذ مالیات صحیح از پزشکان و بی توجهی به تصحیح فرایند عملکردی که در این سازمان پیش گرفته اند، خود ذی نفع هستند؟ یا سودی برایشان حاصل می شود که چشم بر برقراری عدالت اجتماعی بسته اند؟

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 19

به "جنبش عدالتخواه دانشجویی از کم کاری سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات از پزشکان انتقاد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنبش عدالتخواه دانشجویی از کم کاری سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات از پزشکان انتقاد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید