توسعه نرم افزار طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور برای نخستین بار در دانشگاه صنعتی اصفهان

به گزارش ساری فان، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از توسعه نرم افزار طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور برای نخستین بار با موضوع تیم پژوهشی دانشکده مهندسی حمل ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان اطلاع داد.

توسعه نرم افزار طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور برای نخستین بار در دانشگاه صنعتی اصفهان

به گزارش خبرنگار استان های خبرنگاران، سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از توسعه نرم افزار طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور برای نخستین بار با موضوع تیم پژوهشی دانشکده مهندسی حمل ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان و در چارچوب فاز 2 مطالعات جامع حمل و نقل کشور اطلاع داد.

رسولی با بیان اینکه در تمام اسناد بالادستی نظام، صندلی راهبردی حمل ونقل ریلی به اسم حمل ونقل سبز و پیشران در توسعه پایدارکشور، به اسم یکی از راهبرد های اساسی مورد توجه ویژه مسئولین و سیاست گذاران قرار گرفته است، گفت: مسئله طراحی یکپارچه شبکه ریلی کشور، یکی از مهمترین موضوعات در سطح برنامه ریزی استراتژیک حمل ونقل کشور است.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با برشمردن بعضی چالش های پیش روی توسعه شبکه ریلی کشور توضیح داد: یکی از چالش های مهم در توسعه شبکه ریلی، محدودیت منابع مالی است. به جهت پهناوری سرزمینی و هم تنوع بسیار زیاد گزینه های پیش رو، تصمیم گیری درباره نحوه تخصیص منابع جهت افزایش ظرفیت یا احداث محور های تازه، یک مسئله مهم و دارای ابعاد گوناگون است که اغلب سبب اختلاف نظر ها درباره اولویت های توسعه شبکه می گردد.

وی اضافه نمود: هدف از پروژه طراحی شبکه بهینه ریلی کشور به اسم بخشی از مرحله فاز 2 مطالعات جامع حمل و نقل کشور، ایجاد یک سند بالادستی با نگاه علمی و توجه به همه جوانب مسئله با رعایت منافع ملی کشور است که بتواند اولویت های توسعه ریلی کشور برای یک افق زمانی 20 ساله را معین کند.

رسولی اعلام کرد: با طراحی نرم افزار هوشمند سه سطحی شبکه ریلی برای نخستین بار درکشور و به اسم نقشه راه توسعه متوازن و یکپارچه این شبکه، اولویت ایجاد هاب های لجستیکی، احداث کریدور های تازه و بهبود ظرفیت کریدور های موجود شبکه ریلی کشور به صورت یکپارچه معین خواهد شد.

وی با اشاره به همکاری های محققان دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه نمود: تیم پژوهشی دانشکده مهندسی حمل و نقل این دانشگاه پیش از این، در همکاری با مرکز فناوری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی از حسن انجام کار برخوردار بوده است و با تمرکز ویژه بر موضوع طراحی شبکه های حمل ونقل ریلی، برون داد های معتبر علمی داشته است.

بعلاوه محمد تمنایی مجری پروژه توسعه نرم افزار طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور، ضمن بیان بعضی جزئیات فنی این نرم افزار، اسم کرد: در این نرم افزار، اولویت های توسعه شبکه ریلی بر اساس کمینه سازی کلیه هزینه¬های مالی، زیست محیطی و اجتماعی تحمیلی به شبکه های ریلی و جاده ای کشور و لحاظ محدودیت هایی از قبیل بودجه، ظرفیت محور های ریلی و هاب های لجستیکی، قیمت گذاری شبکه، تاثیرات متقابل عرضه و تقاضا، بار و مسافر داخلی و هم ترانزیت بین المللی و با لحاظ رقابت شیوه ریلی با شیوه های جاده ای و ترکیبی برای حدود 160 هزار زوج مبدأ-مقصد معین خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه نمود: یافتن یک روش بهینه برای طراحی شبکه ریلی، مستلزم توجه به ابعاد متنوعی از موضوع است. احداث یک محور ریلی تازه و یا بهبود ظرفیت محور ریلی موجود، می تواند در الگوی اندرکنش بین خطوط ریلی و مراکز لجستیک تغییرات زیادی ایجاد کند و سبب تغییر مطلوبیت حمل ونقل ریلی، جاده ای و ترکیبی برای زوج مبدأ-مقصد های مختلف در شبکه گردد.

تمنایی با اشاره به این که در این طراحی برای اولین بار دو نگرش ملی و بنگاهی بخش خصوصی به صورت همزمان مدل سازی شده است، اضافه نمود: در این شبیه سازی، شیوه رفتار بخش خصوصی و صاحبان بار و ناوگان ریلی کشور در مواجهه با تصمیم های کلان دولتی پیاده سازی شده تا تصویر دقیقی از فضای واقعی حاکم بر حمل و نقل ریلی کشور ارائه گردد.

لازم به ذکر است، با انجام این طرح مهم و راهبردی که در راستای مدیریت بهینه مصرف انرژی است، کشور ما شاهد افزایش سهم حمل و نقل سبز ریلی در جابجایی کالا و مسافر خواهد شد. بعلاوه ارتقای یکپارچگی در برنامه ریزی توسعه شبکه ریلی و افزایش بهره وری از ظرفیت های موجود در طول سال های آینده از دیگر دستاورد های مهم این طرح کلان ملی است.

در حال حاضر، اجرای این طرح به وسیله تیم پژوهشی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان شروع شده است و تا اوایل سال 1401، نتایج آن به وزارت راه وشهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ارائه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1215

به "توسعه نرم افزار طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور برای نخستین بار در دانشگاه صنعتی اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه نرم افزار طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور برای نخستین بار در دانشگاه صنعتی اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید