تاکید بر ضرورت نگاه کارشناسی به بافت تاریخی قم

به گزارش ساری فان، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تاکید بر ضرورت نگاه کارشناسی به بافت تاریخی قم صورت پذیرفت.

تاکید بر ضرورت نگاه کارشناسی به بافت تاریخی قم

سید هادی احمدی روئینی، مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی در جلسه بافت تاریخی که با حضور شهردار، اعضای شورای شهر، مدیر کل راه و شهرسازی، اعضای کمیته کار کمیسیون ماده پنج و مسئولان میراث فرهنگی استان در دفتر معاونت امور عمرانی استانداری قم برگزار گشت، هرگونه تصمیم در خصوص بافت تاریخی قم را منوط به نگاه کارشناسی و قانونی دانست و گفت: بافت تاریخی 2/5 درصد از مساحت استان قم را تشکیل می دهد و هر نوع تصمیمی که درباره محدوده بافت تاریخی قم گرفته شود مردم ساکن در این محدوده ها تحت تاثیرند.

او در ادامه با بیان اینکه یک دهم جمعیت استان قم در بافت تاریخی ساکن هستند، افزود: باید در بافت تاریخی بدنبال تراکم و تعریض نباشیم و هرگونه عملیات ساخت و ساز در بافت تاریخی باید مطابق ضوابط میراث فرهنگی باشد.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی اعلام کرد: وجود 168 شهر تاریخی در ایران نشان از میراث گرانبهایی است که تمدن ایران در دل خود جای داده است.

او افزود: شناسایی بافت های تاریخی کشور از جمله کارهایی بود که در دهه هشتاد از سوی وزارت میراث فرهنگی کشور انجام شد و کارشناسان با استناد به نقشه های هوایی سال 1335 اقدام به شناسایی بافت های تاریخی کردند.

احمدی روئینی گفت: از مسائل بافت های تاریخی کشور استناد به طرح تفصیلی سالهای گذشته بود که پیش از این از طریق استانها تهیه شد و در بخشهای مربوط به بافت های تاریخی فاقد حساسیت های لازم کارشناسی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم هم در این جلسه با بیان اینکه جلسات مشترک و متعددی با کمیسیون ماده 5 و سایر کارشناسان در خصوص مشخص تکلیف 315 هکتاری محدوده بافت تاریخی قم برگزار گشته، خواستار روشن شدن شرایط بلاتکلیف محدوده بافت تاریخی قم شد و گفت: در این زمینه نیازمند وفاق مسئولان در سطح استانی و ملی در چارچوب ضوابط میراث فرهنگی هستیم.

علیرضا ارجمندی در ادامه بافت تاریخی را سرمایه ای مولد برای اشتغال و رونق گردشگری توصیف کرد و افزود: از نظرات کارشناسی و تخصصی شهرداری و شورای اسلامی شهر مقدس قم که مغایرتی با قوانین حاکمیتی میراث فرهنگی نداشته باشد، استقبال خواهیم کرد.

شهردار قم هم در این جلسه گفت: بافت تاریخی قم جزئی از هویت و شناسنامه شهر است، اما آنچه اهمیت دارد در بازآفرینی شهری، منفعت مردم است.

او در ادامه با تاکید بر ضرورت بازدید میدانی و مشخص ضابطه دقیق در محدوه بافت تاریخی گفت: بافت تاریخی قم 2/5 درصد مساحت محدوده شهری را در برگرفته و نگاه شهرداری در موضوع بافت تاریخی، اقتصادی نیست.

سقاییان نژاد گفت: بافت تاریخی در کلانشهرهایی چون قم باید مصوبه شهورای شهر و کمیسیون ماده پنج را داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم هم با تاکید بر ضرورت حفظ بافت تاریخی قم ادامه داد: این بافت ها به منظور هویت بخشی شهری برای قرون آینده باید به عنوان یک جاذبه گردشگری حفظ شود.

او با انتقاد از نگاه صرف اقتصادی به بافتهای تاریخی شهر گفت: اصولا اقتصاد این بافتها باید در حوزه گردشگری تعریف شود.

منبع: همگردی
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1444

به "تاکید بر ضرورت نگاه کارشناسی به بافت تاریخی قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید بر ضرورت نگاه کارشناسی به بافت تاریخی قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید