تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری، آمادگی هتل ها برای پشتیبانی از بیمارستان ها

به گزارش ساری فان، خبرنگاران/گیلان معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه اتفاقاتی نظیر کرونا یا سونامی ها، آسیب های بسیار جدی بر پیکره گردشگری و اقتصادی وارد می کنند، گفت: آمادگی لازم در استان وجود دارد تا از ظرفیت هتل ها برای پشتیبانی از بیمارستان ها استفاده کنیم.

تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری، آمادگی هتل ها برای پشتیبانی از بیمارستان ها

حمیدرضا آذرپور در گفتگویی اظهار کرد: با توجه به وسعت کم گیلان و وجود اندوخته های تاریخی و گردشگری بسیار، هر ساله مقصد گردشگران بسکمک از داخل و خارج کشور است، به عنوان مثال یکی از دست یافته های میراث فرهنگی نظیر غار دربند رشی مربوط به 230 هزار میلیون سال قبل است که این یکی از ویژگی های منحصر به فرد گیلان است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گیلان اضافه کرد: گیلان دارای 1070 اثر ثبت شده ملی و 2000 اثر در فهرست ثبت است، همچنین 20 هزار هنرمند صنایع دستی فعال داریم که در حوزه صنایع دستی آثار خود را در بازارهای داخل و خارجی ارائه می کنند.

وی با بیان اینکه به طور میانگین در استان از هر 13 شغل، یک شغل در حوزه گردشگری است، ادامه داد: در حال حاضر 2295 واحد اقامتی با حدود 32200 تخت در استان داریم که 11500 نفر بصورت مستقیم در این مجموعه ها شاغل هستند شامل 60 درصد آقا و 40درصد خانم می باشد.

آذپور در خصوص تاثیر شیوع ویروس کرونا بر فعالیت واحدهای اقامتی و پذیرایی، گفت: از روزی که بحث آغاز شیوع کرونا در استان و کشور مطرح شد، مدیریت جامع هتلداران استان و دیگر تاسیسات مرتبط به صورت خودجوش اقدام به تعطیلی واحدهای شان کردند، بلافاصله تمامی پروتکل های گردشگری و ضدعفونی را با نظارت میراث فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی در پی ابلاغیه دبیرخانه ستاد مبارزه با کرونا در حوزه های مختلف اجرا شد و از طریق بهداشت و درمان توانستیم شرایطی را فراهم کنیم که از موسسات معتبر مواد ضدعفونی کننده و شوینده تهیه و در واحدها به کار گرفته شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گیلان بیان نمود: برخی از استان ها مثل استان ما به این نکته اشاره کرده اند که مهمانسرا، خانه مسافرها و مراکزی از این قبیل منع پذیرش مسافر دارند و اسمی از هتل ها نبردند چون هتل ها دارای استاندارد خاصی هستند و هیچوقت در خصوص رعایت نکات بهداشتی کوتاهی نمی کنند و پس از شیوع ویروس کرونا خودجوش در اولین گام همه مراسم ها و جشن ها را کنسل کردند.

وی اضافه کرد: مواردی داریم که فقط سفر و گرشگری نیست بلکه برخی برای تجارت، انجام امور کاری و قضایی یا سرکشی به بیمار و دیگر امور مهمی نظیر این، به استان مراجعه می کنند که سعی شده شرایطی برای این افراد فراهم شود تا به صورت ویژه از امکانات استفاده کنند.

آذرپور گفت: جای تشکر دارد با هماهنگی های صورت گرفته با جامع هتلداران استان، نیروی انتظامی و همچنین با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شرایطی فراهم کنیم تا پزشک مستقر در هتل ها برای ایام نوروز داشته باشیم که اگر مهمانی خواست وارد مجموعه شود ضمن انجام معاینه با خیال راحت و بدون مشکل و استرس اقامت داشته باشد.

وی در خصوص تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد گردشگری، شرح داد: تا به امروز هر سال در ایام نوروز ما 5 میلیون اقامت را در واحدهای رسمی ثبت کرده ایم، که با احتساب برآورد هزینه برای هر فرد بطور میانگین حدود 330 هزار تومان می شود که درآمدی حدود 15 میلیارد تومان می شود، در طول امسال فقط 50 میلیون اقامت را در واحدهای اقامتی و گردشگری و بومگردی ثبت کردیم که اگر در سال دیگر این اتفاق نیفتد، آسیب بزرگی به صنعت گردشگری استان وارد می شود.

معاون گردشگری گیلان بیان نمود: علاوه بر واحدهای اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی ما به عنوان حلقه های اصلی صنعت گرشگری هستند که در پی شیوع کرونا و کنسل شدن تورهای گردشگری، بسیار متضرر خواهند شد که وزارت گردشگری برای همه این عزیزان تدابیری را اندیشیده است که یکی از اقدامات معرفی سامانه الکترونیکی myst.mcth.ir است که به تمام تشکل ها و تاسیسات گردشگری دارای پروانه از وزارت صنایع دستی و گردشگری ابلاغ شده و افراد می توانند با مراجعه به این سامانه مستندات و مکاتباتی که در این خصوص برنامه ریزی کرده بودند بارگذاری کنند، علاوه بر این همکاران پر تلاش من در حوزه معاونت گردشگری استان نسبت به تهیه پیش نویس لازم اقدام کرده اند تا برای تاسیساتی گردشگری که از تسهیلات استفاده کرده اند از استمحال برخوردار شوند و از ادارات دارایی و بیمه، آب و برق و ... فرصت بگیرند و به نوعی به صنعت گردشگری کمک شود.

آذرپور شرح داد: اتفاقاتی نظیر کرونا یا سونامی ها که در سایر نقاط هم نفوذ کرده، آسیب های بسیار جدی بر پیکره گردشگری و اقتصادی وارد می کنند که مختص ایران نیست و در همه جا اتفاق می افتد و دولت ها در راستای حمایت از این قشر زحمتکش معمولا تسهیلاتی را در نظر می گیرند و از طریق مبادی ذیربط اقدام می شود.

وی با اشاره به اجرای دستورالعمل های بهداشتی و دوره های آموزشی مختلف، گفت: با همکاری اداره اماکن نیروی انتظامی و مراکز بهداشت همواره برای صدور مجوز پروانه فعالیت، دوره های آموزشی ویژه مدیران و کارکنان مراکز اقامتی و پذیرایی برگزار می شود، همچنین پروتکل های سازمان گردشگری در خصوص موارد ایمنی و بهداشتی عینا لحظه به لحظه در اختیار واحدها قرار می گیرد.

معاون گردشگری گیلان با بیان اینکه با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی از مبادی و مراکز مجاز، نسبت به تهیه لوازم ضدعفونی کننده و شوینده برای تاسیسات اقامتی و گردشگری تهیه شد، گفت: تمامی موارد قانونی و بهداشتی در مبادی ورودی استان طبق مصوبات مدیریت بحران درج می شود، علاوه بر این افرادی هستند که در مناطق ساحلی داری منزل شخصی هستند که قطعا همکاران ما در صورت اطلاع و شناسایی موارد لازم بهداشتی را به آنان تاکید می کنند.

وی با بیان اینکه 99 درصد واحدهای پذیرایی و 95 درصد مراکز اقامتی استان تعطیل هستند، گفت: تعدادی از واحدها با هماهنگی فرماندار و دادستان هر شهرستان برای اسکان ضروری آماده هستند، حتی آمادگی لازم در استان وجود دارد تا از ظرفیت هتل ها برای پشتیبانی از بیمارستان ها استفاده کنیم تا صنعت گردشگری هم سهمی در سلامت جامعه و درمان داشته باشد.

آذرپور با بیان اینکه ورود هر گردشگر می تواند شغل ثابت در استان ایجاد کند، شرح داد: با توجه به شرایط موجود برای پیشگیری از شیوع کرونا با هماهنگی صورت گرفته تمامی موزه ها و مراکز میراثی استان تا اعلام شرایط عادی تعطیل هستند و از ورود هرگونه بازدیدکننده در این مراکز جلوگیری می شود.

معاون جهانشودی اداره کل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه در بحث گردشگری سلامت سه وزارتخانه بهداشت، امور خارجه و گردشگری زیر نظر وزارت کشور مباحث لازم را پیگیر می کنند، شرح داد: ویرس کرونا شوخی با کسی ندارد، عده ای بیوترورسیم را مطرح می کنند لذا برای تامین سلامت جامعه و گردشگران میراث فرهنگی با همکاری سایر دستگاه ها اقدامات و کنترل های لازم را اجرا می کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 241

به "تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری، آمادگی هتل ها برای پشتیبانی از بیمارستان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری، آمادگی هتل ها برای پشتیبانی از بیمارستان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید