بشنوید از خوبی های سویا

به گزارش ساری فان، سویا گیاهی است که به دلیل خواص ضدگرگرفتگی به خانم های یائسه پیشنهاد می شود. اما این تنها خاصیت این گیاه نیست. جالب است بدانید که این گیاه برای ضعف حافظه و پیشگیری از آلزایمر هم بسیار مفید است. در اینجا به برخی فواید و خواص برجسته سویا اشاره می کنیم. بد نیست به برنامه غذایی هفتگی خود این گیاه پرخاصیت را هم بیفزایید.

بشنوید از خوبی های سویا

بشنوید از خوبی های سویا

سویا گیاهی است که به دلیل خواص ضدگرگرفتگی به خانم های یائسه پیشنهاد می شود. اما این تنها خاصیت این گیاه نیست. جالب است بدانید که این گیاه برای ضعف حافظه و پیشگیری از آلزایمر هم بسیار مفید است. در اینجا به برخی فواید و خواص برجسته سویا اشاره می کنیم. بد نیست به برنامه غذایی هفتگی خود این گیاه پرخاصیت را هم بیفزایید.

ضدگرگرفتگی

سویا ماده ای به نام فیتواستروژن تولید می کند یعنی استروژن گیاهی که سبب کاهش استروژن در دوران یائسگی می شود. استروژن هورمون مسبب بروز گرگرفتگی در دوران یائسگی است. سویا همچنین حاوی اسید اورسلیک است که ویژگی قابض و ضدعفونی کننده آن می تواند عمل تعریق را به خوبی پیش ببرد.

تقویت کننده حافظه

گیاه سویا با محدود کردن اکسیداسیون چربی های سیستم های عصبی، مانع از تخریب سلول های خاکستری مغز و کاهش قدرت حافظه می شود. برخی تحقیقات هم نشان داده است که سویا مانع از ابتلا به آلزایمر می شود. در واقع این خاصیت سویا به دلیل آن است که میزان استیلکولین را در بدن کاهش داده و در نتیجه میزان آنزیم مسبب تخریب سلول های مغزی را کاهش می دهد.

کاهش دهنده گاز روده

خاصیت ضداسپاسم سویا در دستگاه گوارش بسیار نقش مهمی ایفا می کند و می تواند انقباضات روده و معده و دردهای پریودی را کاهش دهد و مانع از سوزش معده هم شود. در رابطه با گوارش و هضم غذا باید گفت سویا از ایجاد باد روده جلوگیری کرده یا میزان آن را کاهش می دهد.

کاهش دهنده التهابات گلو

به دلیل خواص ضدعفونی کننده آن، می تواند از رشد عوامل عفونت زا پیشگیری کرده و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود میزان التهاب را کاهش دهد. سویا همچنین دفاع ایمنی بدن را بالا برده و سبب افزایش تولید گلبول های سفید می شود.

تسکین دهنده تبخال دهانی

سویا به تنهایی نمی تواند با ویروس تبخال مقابله کند. اما مخلوط کردن آن با روغن گیاه چای یا اسطوخدوس و گذاشتن این ترکیب روی تبخال سبب برطرف شدن آن می شود.

بهبود دهنده زخم ها

خواص ضدعفونی کننده سویا می تواند سبب بهبود سریع زخم های پوستی ناشی از بریدگی های سطحی یا زخم کنار لب شود. همچنین سویا امکان رشد باکتری های مسبب پلاک های دندانی و آسیب لثه را هم کاهش می دهد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1219

به "بشنوید از خوبی های سویا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بشنوید از خوبی های سویا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید