ارتودنسی نامرئی

به گزارش ساری فان، چند وقتی است که در تبلیغات بعضی مجلات و روزنامه ها نام ارتودنسی نامرئی به میان آمده است ولی واقعا این روش چه فرقی با روش های متداول ارتودنسی دارد؟ چند روش برای این کار وجود دارد؟ و اصلا قابل اعتماد هست یا نه؟

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی

نویسنده:دکتر گلرخ ثریا

ارتودنسی نامرئی؛ روشی برای آنها که از سیم و براکت گریزان اند

چند وقتی است که در تبلیغات بعضی مجلات و روزنامه ها نام ارتودنسی نامرئی به میان آمده است ولی واقعا این روش چه فرقی با روش های متداول ارتودنسی دارد؟ چند روش برای این کار وجود دارد؟ و اصلا قابل اعتماد هست یا نه؟

شاید شما از چشم انداز براکت(نگین) های ارتودنسی روی دندان هایتان چندان راضی نباشید. شاید هم تصور کنید چهره تان بدون این سیم کشی فلزی زیباتر است. بسیاری از نوجوانان هم از دستگاه های عظیم ارتودنسی که روی صورت، چانه و گردن و پشت سرشان تکیه دارند، دل خوشی ندارند و احساس می نمایند در میان دوستان شان انگشت نما خواهند شد ولی این روزها خبرهای خوشی به گوش می رسد که شما را از شر برق فلزات در لبخندتان راحت می نماید. ارتودنسی نامریی نام روش نوی در ارتودنسی است که این روزها در کشورهای اروپایی و آمریکایی سر و صدای زیادی به پا نموده است.

ارتودنسی از داخل دهان

در این روش سیم ها و براکت های ارتودنسی به جای اینکه روی سطح خارجی دندان ها چسبانده گردد، روی سطح داخلی یا همان زبانی دندان ها چسبانده می شوند. در این روش مسلما کسی نمی تواند سیم ها و نگین ها را روی دندان های شما مشاهده کند ولی در عوض دردسر گذاشتن این سیم ها و نگین ها دشوارتر است چون دندانپزشک دسترس کافی برای چسباندن آنها ندارد. از طرف دیگر این سیم ها و براکت ها می توانند باعث پارگی و آزار زبان شما شوند و شاید کمی طول بکشد که به آنها عادت کنید. البته این روش ارتودنسی را بسیاری از دندانپزشکان توصیه نمی نمایند و ترجیح می دهند به جای آن از سیم ها و براکت های شفاف در سطح خارجی دندان ها استفاده نمایند. براکت های قدیمی فلزی و تیره رنگ هستند و می توانند باعث نازیبایی لبخند شوند. در این روش براکت های شفاف همراه سیم هایی شفاف استفاده می گردد و در صورت احتیاج به کش های ارتودنسی این کش ها هم به رنگ شفاف و سفید هستند. به این ترتیب با وجود اینکه شما سطح خارجی دندان هایتان را سیم کشی نموده اید این ارتودنسی کمتر به چشم می آید.

خیال تان راحت، کسی متوجه نمی گردد

Invisaling نام روش نوی برای ارتودنسی و مرتب کردن دندان هاست. در این روش بدون استفاده از سیم، دندان ها مرتب می شوند. به این شکل که برای هر فرد یک سری پلاک (قاشقک) مخصوص پلاستیکی ساخته می گردد که هر کدام پله پله موقعیت دندان ها را اصلاح و به موقعیت صحیح راهنمایی می نماید و در نهایت دندان ها مرتب می شوند. اگر شما به زیبایی چهره خود حساس هستید، استفاده از این روش را به شما پیشنهاد می کنیم چون هنگامی که این پلاک های شفاف را روی دندان هایتان می گذارید، اصلاً قابل مشاهده و تشخیص نخواهند بود. هیچ کس متوجه نمی گردد که شما دندان هایتان را ارتودنسی نموده اید. این روش برای افرادی که به دوره میانسالی پا گذاشته اند و فکر می نمایند ارتودنسی دیگر برای آنها دیر شده است، بسیار ارزنده است چرا که دیگر کسی متوجه آن نمی گردد. از سوی دیگر اگر شما مدیر یک شرکت بازرگانی و یا استاد دانشگاه یا سخنران هستید و به علت مشغولیت های حرفه ای مجبورید دایما با دیگران در تماس باشید، هم بهتر است از این روش بهره ببرید. مزیت دیگر استفاده از این پلاک های شفاف آن است که هنگام غذا خوردن می توانید آنها را از دهان تان خارج کنید و با خیال آسوده و بدون نگرانی از کنده شدن سیم ها، هر غذایی را نوش جان نمایید و سپس دندان هایتان را شسته و پلاک های شفاف را دوباره روی دندان هایتان بگذارید.

در مطب دندانپزشکی

اگر شما تمایل داشته باشید که برای مرتب کردن دندان هایتان از این روش بهره ببرید، در اروپا و آمریکا می توانید به دندانپزشک عمومی هم مراجعه کنید. دندانپزشک ارزیابی های اولیه را از شرایط قرارگیری دندان هایتان به عمل خواهد آورد و به شما خواهد گفت که آیا استفاده از این روش برای شما مناسب است یا خیر؟ معمولا اگر ناهنجاری ها و نامرتبی دندان هایتان در حد خفیف باشد، می توانید از این روش بهره ببرید ولی اگر مسائل دندانی و اسکلتی شما میانه یا شدید باشد، ضروری است در ابتدا این ناهنجاری ها را با استفاده از روش های معمول ارتودنسی اصلاح نموده و در مراحل خاتمهی درمان از این روش نو بهره ببرید. این روش نو به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هم رسیده است.

صرفه جویی در وقت و هزینه

شما ممکن است برای ارتودنسی کامل دندان هایتان به دندانپزشکان عمومی یا متخصص مراجعه نموده و هزینه های متفاوتی بپردازید ولی هزینه این درمان کاملاً تعیین است و در کشورهای اروپایی و آمریکایی حدود 2000 دلار می باشد و البته پرداخت تمام هزینه برعهده خود بیماران نخواهد بود. شرکت های بیمه دندانپزشکی کشورها 1000 تا 1500 دلار از این هزینه ها را تقبل می نمایند. مدت درمان با این روش کمتر از یک سال است که البته به اندازه نامنظم بودن دندان ها بستگی دارد. اگر قرار است از این پلاک های شفاف بهره ببرید، باید خود را عادت دهید که آنها را دست کم 20 ساعت در روز، در دهان تان تحمل کنید. ضروری است هر دو هفته یک بار به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید تا دندانپزشک پس از ارزیابی اندازه حرکت دندان ها، پلاک قبلی را از شما تحویل گرفته و پلاک نوی در دهان تان بگذارد. هر کدام از این پلاک ها در این مدت، به اندازه اندکی دندان هایتان را جا به جا خواهند کرد و در نهایت در خاتمه درمان و پس از انجام همین حرکت های کوتاه، دندان هایتان مرتب خواهند شد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1210

به "ارتودنسی نامرئی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتودنسی نامرئی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید