آشنایی با هنر زیرزمینی در ایستگاه های متروی استکهلم، عکس

به گزارش ساری فان، سیستم متروی استکهلم ، خانه طولانی ترین گالری هنری دنیا است. بیش از 90 اثر هنری، از مجسمه و آثار موزاییکی گرفته تا نقاشی و هنر چیدمان، در 100 ایستگاه از شبکه حمل ونقل زیرزمینی استکهلم دیده می گردد. 150 هنرمند از دهه 1950 آغاز به خلق این آثار هنری نموده اند.

آشنایی با هنر زیرزمینی در ایستگاه های متروی استکهلم، عکس

کونگسترادگاردن

ایستگاه متروی کونگسترادگوردن (Kungsträdgården) که در خط آبی واقع شده است، از سوی بسیاری به عنوان برترین گالری هنر زیرزمینی شناخته می گردد. اثر اولریک ساموئلسون (Ulrik Samuelson)، خالق این گالری هنری، یک باغ زیرزمینی را در این ایستگاه تداعی می نماید.

ایستگاه مرکزی

قطب اصلی سیستم حمل ونقل زیرزمینی در استکهلم، ایستگاه مرکزی، موسوم به سنترالِن (Centralen)، است. این ایستگاه که به مسافران حس بودن در یک غار را می دهد، از شماری از آثار هنری نظیر کاشی کاری بر روی سکوی اصلی مترو میزبانی می نماید. هنر در این ایستگاه در همه جا موج می زند.

تکنیسکا هوگسکولان

تکنیسکا هوگسکولان (Tekniska Högskolan)، به دانشگاه سلطنتی فناوری نیز شهرت دارد؛ بنابراین تعجبی ندارد اگر در اینجا نمادهایی از 4 عنصر کلاسیک یعنی آب، خاک، آتش و هوا را مشاهده کنید.

ایستگاه ساختمان شهرداری

ایستگاه ساختمان شهرداری یا رادهوسِت (Rådhuset) که به آن ایستگاه تالار شهر استکهلم هم گفته می گردد، شما را به مرکز اداری استکهلم می برد. اما بهتر است قبل خروج از ایستگاه، کمی زمان برای ملاقات از این محوطه غارمانند، پرحرارت و رازآلود اختصاص دهید.

ایستگاه استادیوم

استادیون (Stadion) نام نزدیک ترین ایستگاه به محل برگزاری بازی های المپیک تابستانی 1912 است. این ایستگاه نیز به نوبه خود ارزش ملاقات دارد؛ اما شما قبل از همه چیز به سرعت متوجه هنر موجود در این ایستگاه می شوید. هنری که به آن دوران باشکوه از مسابقات ورزشی تعلق دارد.

فریدهمسپلان

فریدهِمسپلان (Fridhemsplan) یکی از ایستگاه های کمتر شناخته شده در استکهلم است که زیبایی مختص به خود را دارد. تورستن رینکِویست (Torsten Renqvist) و اینیِگِرد مولر (Ingegerd Möller) این ایستگاه را با نقاشی های متعدد زینت بخشیدند. نقاشی هایی که بازتابی از جنبش قدرتمند طرفداران محیط زیست بوده و ارتباطی عمیق با دریا دارند.

اوسترمالم استورگ

اوسترمالم استورگ (Östermalmstorg) که تقریباً به اندازه ایستگاه مرکزی شلوغ است، از آثار هنری متعلق به سال 1965 از سیری دِرکِت (Siri Derkert)، یکی از مشهورترین هنرمندان سوئد ، میزبانی می نماید. این آثار هنری بازتابی از فرهنگ، صلح، حقوق زنان و موضوعات زیست محیطی هستند. بیش از یک دهه طول کشید تا این آثار هنری کامل شوند.

تورلیدسپلان

تورلیدسپلان (Thorildsplan) با آثار هنری خود شبیه به پیکسل های کامپیوتری، فضایی مدرن و جذاب را خلق نموده است. دلیل خلق این فضای مدرن، تخریب آثار هنری قدیمی و جایگزین شدن آن ها با نمونه های جدید است. لارس آرینیوس (Lars Arrhenius)، نقاش و طراح جدید، فضایی را خلق کرد که دنیا مدرن دیجیتالی را به ساده ترین شیوه ممکن روایت می نماید.

منبع: گردشبان
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 686

به "آشنایی با هنر زیرزمینی در ایستگاه های متروی استکهلم، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با هنر زیرزمینی در ایستگاه های متروی استکهلم، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید