آشنایی با باغ موزه نگارستان در تهران

به گزارش ساری فان، در این مطلب می خواهیم درباره باغ موزه نگارستان تهران که یکی از زیباترین باغ های پایتخت است صحبت کنیم. این مجموعه تاریخی دارای گالری های هنری، رستوران، کافه و فضای باز سرسبزی است که برای گذراندن ساعات عصر شما گزینه بسیار خوبی به شمار می رود. در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر درباره باغ موزه نگارستان تهران اطلاعات لازم را داشته باشید.

آشنایی با باغ موزه نگارستان در تهران

جهت دریافت خدمات طراحی سایت پلان ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

بازی فوتبال حبابی، تفریحی متفاوت برای تهرانی ها

همانطور که در بالا گفتیم، باغ موزه نگارستان تهران یکی از جاذبه های دیدنی جذابی است که برای گذراندن یک روز تفریحی بسیار مناسب محسوب می گردد. این باغ موزه علاوه این که ارزش تفریحی دارد، جز بناهای تاریخی کشور هم نیز محسوب می گردد و به عبارتی می توانید با یک تیز دو نشان نیز بزنید. گالری های نقاشی و هنری اغلب در فضاهایی متفاوت برپا می شوند که شوق بازدید از آثار هنری را در چنین فضایی دو چندان می نمایند. یکی از زیباترین گالری های نقاشی که در تهران می توان دید، آثار کمال الملک و شاگردانش در باغ موزه نگارستان است.

باغ موزه نگارستان تهران

یکی از جذاب ترین باغ موزه های ایرانی، باغ نگارستان در میدان بهارستان است. این باغ موزه علاوه بر جذابیت های طبیعی که در خود دارد موزه از آثار کمال الملک را هم در خود جای داده است که می توانید در کنار راه رفتن در زیر سایه درختان سری هم به این موزه بزنید و از آثار هنری آن دیدن کنید. جالب است بدانید که باغ نگارستان به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد و از همین رو هم از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ هنر معماری و موقعیت قرار گیری بسیار حائز اهمیت و ارزش می باشد. زمانی که شما وارد این باغ موزه می شوید همان جایی که بلیطتتان را در هنگام ورود به باغ تهیه می کنید یک حوض چند ضلعی و شمعدانی هایی که در دور و بر آن واقع شده است را نیز مشاهده خواهید کرد که در همان ابتدای امر باعث ایجاد یک حال خوب در شما می شوند. در هر گوشه از باغ حوض و آب نما می بینید و آثار هنری بسیار خاص، مثلا در همان راهروی اول در باغ اثری را مشاهده می کنید که هنرمند از کنده درخت خشکیده به چندین پرنده جان داده و زیبایی بی نظیری خلق نموده است.

حافظیه در باغ موزه نگارستان

در یک گوشه از باغ موزه نگارستان تهران در کنار کافه ای که درون این باغ وجود دارد، یک بنا به نام حافظیه وجود دارد که بازدیدنمایندگان آن یاد شیراز و مقبره حافظ می افتند. فضای باغ و بنا یادگاری از دوران قاجار است و به دستور فتحعلی شاه قاجار بنا شده است و آن قدر زیباست که می توان ساعت ها در کنار حوض های فواره دار و شمعدانی های آن نشست و خود را مهمان آرامش کرد. با توجه به این که نگاره ها و نقاشی های مختلفی از فتحعلی شاه و درباریان وی در این بنا دیده می گردد، این باغ به نگارستان معروف شده است. در دوره حکومت مظفرالدین شاه، اولین مدرسه صنایع مستظرفه به سرپرستی کمال الملک در این محل ساخته شده است و در سال 1307 وزیر فرهنگ ایران باغ نگارستان را به محل دائمی دارالمعلمین عالی نیز اختصاص داده بود.

موزه مکتب کمال الملک

دیگر جاذبه ای که در باغ موزه نگارستان تهران می توانید شاهد آن باشید، موزه مکتب کمال الملک است. این موزه بیش از 130 نقاشی داراست که همه از این نقاش هنرمند و شاگردان وی است. قطعا تماشای آثار وی می تواند جذابیت خاص خودش را برایتان داشته باشد.

تالار اسفرجانی

بعد از گالری کمال الملک می توانید به سمت تالار اسفرجانی در باغ موزه نگارستان تهران بروید؛ در این باغ موزه راهروهای تودرتو و فضای بسیار زیبایی که تالار دارد می توانید قدم بزنید و تابلوهای سوخت و معرفی را خواهید دید که غرق در زیبایی و ظرافت هستند. این تابلوها اثر استاد علی اسفرجانی است که به وصیت ایشان این 18 اثر مینیاتور و معرق چرم به دانشگاه تهران اهدا شده و در حال حاضر در تالار اسفرجانی باغ موزه نگارستان می توانید آن ها را ببینید.

تالار مجموعه ملک الشعرای بهار

دیگر تالاری که در باغ موزه نگارستان تهران می توانید مشاهده کنید، مجموعه ملک الشعرای بهار است. اسناد دیجیتال، دست نوشته ها، عکس و کتاب های این شاعر عظیم ایران هم در این تالار وجود دارد.

تالار جهانگیر ارجمند

در انتهای سالن شما می توانید شاهد آثار متفاوتی از نقاشی ها و اسناد و عکس ها خواهید بود که برای اغلب بازدیدنمایندگان جذابیتی دو چندان دارد. اینجا تمام چهره های سرشناس ایرانی حتی سیاست مداران خارجی به شکل مجسمه های کوچک درآمده اند که همگی هنر دست جهانگیر ارجمند هستند. این مجسمه ها که سهمی کوچکی از اندازه اما سهم عظیمی از هنر برده اند نتیجه 50 سال کوشش این استاد هستند که به باغ موزه نگارستان اهدا شده است.

تالار منیر فرمانفرمائیان

نمی گردد تا باغ موزه نگارستان رفت و از آثار خیره نماینده و سبک متمایز منیر فرمانفرمائیان دیدن نکرد. فرمانفرمائیان تنها هنرمندی است که در 40 سال اخیر از ترکیب آینه کاری، اشکال هندسی و نقش مایه ها و نقاشی پشت شیشه برای خلق آثار مدرن و متفاوت خود استفاده نموده است. آثار این هنرمند در مراکز هنری مطرح جهان مانند موزه هنر مدرن، موزه متروپلیتن و گوگنهام در نیویورک به نمایش درآمده اما برای دیدن این آثار لازم نیست راهی آن سوی آب ها شوید کافی است به تالار دائمی منیر فرمانفرمائیان در باغ موزه نگارستان سری بزنید.

دسترسی به باغ موزه باغ نگارستان تهران

به منظور دسترسی به باغ نگارستان تهران می بایست به میدان بهارستان در خیابان شریعتمداری بروید؛ گفتنی است که بگوییم برای رسیدن به این باغ موزه هم مترو و هم اتوبوس شرایط مناسبی را فراهم آورده اند. برای رفتن با مترو از خط 2 بهره ببرید و در ایستگاه بهارستان پیاده شوید. پس از بیرون آمدن از مترو تابلوی راهنما به سمت باغ نگارستان را خواهید دید، وارد خیابان دانشسرا شوید و بعد از چند دقیقه پیاده روی شما در باغ موزه نگارستان هستید. همانطور که در بالا هم گفتیم این باغ موزه برای گذراندن یک عصر دلنشین در کنار دوستان گزینه بسیار خوبی محسوب می گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 6 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 244

به "آشنایی با باغ موزه نگارستان در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با باغ موزه نگارستان در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید