یک گام بزرگ به سوی درمان طاسی ، عکس

به گزارش ساری فان، دیجیاتو نوشت: دانشمندان به تازگی برای نخستین بار توانسته اند با استفاده از رویان موش در آزمایشگاه فولیکول هایی بسازند که قادرند مو فراوری نمایند.

یک گام بزرگ به سوی درمان طاسی ، عکس

دانشمندان توانسته اند فولیکول های سالم موی موش را به تعدادی از اندام های این موجود که در آزمایشگاه پرورش یافته بود، اضافه نمایند. آن ها برای اولین بار پیروز شدند این دستگاه های فراورینماینده مو را از رویان موش ها بگیرند و با اعمال تغییراتی در آن ها، باعث فراوری مو در بدن این جانداران شوند.

محققان در این پژوهش توانستند روی رنگدانه های مو هم تاثیر بگذارند و وقتی فولیکول ها در بدن موش های بدون مو کاشته شدند، فعالیت آن ها در طی چند چرخه رشد مو ادامه پیدا کرد. دانشمندان می گویند این دستاورد می تواند در درمان ریزش مو به یاری انسان ها بیاید.

فولیکول های مو در دوره جنینی شکل می گیرند. لایه بیرونی پوست با لایه ارتباطی بافت کنار آن با هم تعامل دوطرفه برقرار نموده و فرآیند ریخت زایی را به وجود می آورند. دانشمندان تا به امروز درباره این تعاملات که منجر به تشکیل فولیکول ها می گردد، اطلاعات زیادی نداشتند. ولی اخیرا گروهی از محققان به رهبری تاتسوتو کاگه یاما از دانشگاه ملی یوکوهامای ژاپن تصمیم گرفتند نگاه دوباره ای به این مبحث داشته باشند.

آن ها دو نوع سلول مزانشیم و بافت پوششی (پوست) را از رویان موش ها برداشت کردند. بعضی از این سلول ها با ماده ای موسوم به ماتریژل ترکیب شدند. این ماده که از غشاء موش ها به دست می آید به سلول ها یاری می نماید ساختارهای لازم را به وجود بیاورند.

در ادامه سلول های فاقد ماتریژل ساختاری شبیه دمبل پیدا کردند و نتوانستند به فولیکول های کارآمد تبدیل شوند. اما زمانی که ماتریژل در فاصله شش ساعت از شروع پرورش سلول ها به آن ها اضافه شد، در این ساختارها، سلول های بافت پوششی و پوسته ای از سلول های مزانشیم قابل مشاهده بود.

پیروزیت 100 درصدی در فراوری مو از فولیکول های آزمایشگاهی

محققان می گویند این ارتباط منطقه تماس بین این دو نوع سلول را افزایش می دهد و بستر شکل گیری فولیکول را تسهیل می نماید. آن ها در نهایت مشاهده کردند که این فولیکول ها با نرخ پیروزیت 100 درصدی به فولیکول های سازنده مو تبدیل شدند و پس از 23 روز یک موی 2 میلی متری به وجود آوردند.

آن ها بعلاوه دارویی را آزمایش کردند که فراوری ملانوسیت، یعنی همان سلول های دخیل در رنگی شدن را شبیه سازی می نماید. افزودن این دارو به فرآیند رشد سلول ها، مویی را به وجود آورد که رنگدانه های بیشتری نسبت به نمونه های قبلی داشت.

دانشمندان در آخر این فولیکول ها را به موش های بدون مو تزریق کردند و متوجه شدند که با این روش می توانند حداقل در 10 ماه در چند چرخه رشد باعث فراوری مو در این موجودات شوند. نتایج این پژوهش در مجله Science Advances منتشر شده است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 آبان 1401 بروزرسانی: 1 آبان 1401 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1565

به "یک گام بزرگ به سوی درمان طاسی ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک گام بزرگ به سوی درمان طاسی ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید