چرا بازار خانه مسافر کساد است؟

به گزارش ساری فان، مرکز پژوهش های مجلس طی تحقیقات اجرا شده به آنالیز زیرپوستی بازارهای اقامتی پرداخته و رفتارهای دولت را به عنوان دست اندازی در مقابل سفر ارزان معرفی نموده است که این امر منجر به کساد بازار خانه مسافر در ایران شده است.

چرا بازار خانه مسافر کساد است؟

جهت دریافت خدمات پتینه کاری سقف با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

خانه مسافر نوعی اقامتگاه رسمی محسوب می گردد که در مقایسه با هتل بسیار ارزان تر است و در سراسر جهان مردم خواستار استفاده از این خانه مسافرها هستند و در حال حاضر حدود 190 کشور در جهان این نوع اقامتگاه ها را در اختیار گردشگران داخلی و خارجی خود قرار می دهند. در کشورهای مختلف جهان، گردشگران (داخلی و خارجی) خانه مسافر را در اولویت انتخاب خود قرار می دهند. امروزه در جهان تقریبا تمامی کشورها از این اقامتگاه ها بهره برده و در راستای توسعه بازار گردشگری خود به کار می گیرند. این کشورها بستر مناسبی را برای کسب و کارهای نوپا فراهم نموده و منجر به تطبیق کار آمدتر عرضه و تقاضا و کاهش هزینه می شوند.

ایران به دلیل کمبود زیرساخت های اقامتی در حوزه گردشگری از میان 136 کشور در رتبه 113 واقع شده است. در ایران میل به انتخاب و استفاده از این خانه مسافرها وجود دارد، اما با مسائل و چالش هایی روبرو است که از میزان اهمیت آن می کاهد و منجر به کساد شدن بازار خانه مسافر در کشور شده است.

مهم ترین چالش در کسادی این بازار، پایین بودن سهم استفاده از خانه مسافر در بین گردشگران داخلی و خارجی است. بیش از 37 درصد از گردشگران داخلی برای اقامت شبانه خود خیابان گزینی را انتخاب می نمایند و این درحالی است که سهم استفاده از خانه مسافرها از کل بازار اقامتگاه های گردشگری کشور تنها 20 درصد است. سهم هتل ها در استفاده از اقامتگاه ها در ایران به زیر 5 درصد می رسد و مهمانسراها نیز سهمی 27 درصدی دارند. به رغم وجود 300 هزار خانه مسافر در ایران تنها 20 هزار از آنها یعنی حدود 7 درصد اقدام به دریافت مجوز نموده اند و سایر خانه مسافرها به دلایل شرایط سختگیرانه در دریافت مجوز، تمایلی به اخذ مجوز ندارند. با توجه به اینکه سیگنال احتیاج به اقامتگاه ها دریافت شده و تقاضا نیز وجود دارد، اما وجود دست اندازهای دولتی مانع رونق این بازار می گردد. در ایران چالش هایی وجود دارد که عمده دلیل آن تعارض منافع ذی نفعان است. واگذاری مدیریت خانه مسافرها به شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی منجر به تعارض منافع شده و دریافت مجوز را با بوروکراسی پیچیده ای همراه نموده است.

فعالیت 98 درصدی این اقامتگاه ها به شکل سنتی از دیگر چالش های موجود در رونق این بازار است و تنها 2 درصد از فعالان به شکل آنلاین و مدرن به ارائه خدمات می پردازند و این امر برخلاف فعالیت دیگر کشورهاست که به شکل نوین و فعالیت استارت آپ ها صورت می گیرد.

خانه مسافرها مبتنی بر فعالیت استارت آپ هاست و در تمام جهان به شکل قوی فعالیت می نمایند. در ایران حدود 20 استارت آپ مشغول فعالیت در عرصه اجاره خانه مسافرها هستند،اما با وجود این، نگاه دولت بر فعالیت آنان به شکل سنتی است و قوانین سختگیرانه ای همچون ارائه محل مناسب برای دفترکار با مساحت حداقل 40 تا 70 متر مربع با کاربری اداری و تجاری، ارائه گواهینامه فارغ التحصیلی تخصصی در خدمات مسافرتی و جهانگردی و حداقل سه سال سابقه کاری اتخاذ نموده است که با سبک نوین استارت آپ ها که با کمترین دارایی خدمات رسانی می نمایند منافات دارد. طولانی بودن فرایند بوروکراسی موجود برای دریافت مجوز در همه ابعاد سنتی و مدرن مانع اقدام در جهت دریافت مجوز فعالیت برای استارت آپ ها و فعالان این عرصه شده است که بیش از سه ماه به طول می انجامد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 2 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 489

به "چرا بازار خانه مسافر کساد است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بازار خانه مسافر کساد است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید