ناگفته هایی از اتاقک خلبان در هواپیما

به گزارش ساری فان، زمانی که سوار هواپیما می شویم، از همان ابتدا، مهمانداران همه مسافران را به سمت صندلی ها راهنمایی می نمایند. شاید برای شما هم سوال باشد که در کابین خلبان چه می گذرد و خلبان ها در طول پرواز چه کاری انجام می دهند. درعین حال بعضی از مسافران تصور می نمایند که بعد از خرید بلیط هواپیما و سوارشدن بر این غول پرنده، می توانند با خلبان در ارتباط باشند. در ادامه کوشش کردیم تا تمام این سوالات را پاسخ دهیم تا تصور درستی نسبت به هواپیما، کابین پرواز و وظایف خلبان و یاری خلبان داشته باشید. همین جا بمانید!

ناگفته هایی از اتاقک خلبان در هواپیما

وظیفه خلبان دقیقا چیست؟

مهم ترین وظیفه خلبان در یک هواپیما و کادر پروازی، راهنمایی درست هواپیما است. خلبان ها با داشتم تخصص و تجربه کافی و همراه با سیستم های الکترونیکی پرواز که در اختیار دارند، کنترل درست هواپیما را در پیش می گیرند. جالب است بدانید که سیستم الکترونیکی پرواز یا به عبارتی EFIS اطلاعات مختلفی مانند اطلاعات پرواز، اطمینان از سلامت شرایط هواپیما، مختصات پرواز و فرود، مسیر، شرایط هواپیما و مواردی مانند این ها را در اختیار خلبان می گذارد.

خلبان خواب آلوده!

شاید برای شما سوال باشد که آیا یک خلبان می تواند در طول مسیر پروازی استراحت کند و مدت زمانی کوتاه چرت بزند؟ بعلاوه آیا خلبان می تواند در مسیرهای طولانی بخوابند و کار را به یاری خلبان بسپارد یا اینکه باید در تمام مسیر بیدار و هشیار باشد؟

در پاسخ باید گفت که خلبان ها به هیچ عنوان اجاره ندارند در مسیر پرواز چرت بزنند یا بخوابند. این موضوع برای ما حتما آزاردهنده خواهد بود؛ اما یک خلبان با تخصص و تجربه بسیار زیاد خود، با این موضوع کاملا عجین شده و آن را جزیی از مسیر شغلی خود می داند. بنابراین زمانی که اقدام به خرید بلیط هواپیما و سفر به نقاط مختلف ایران و دنیا کردید، با خیال راحت بخوابید و نگران هیچ چیز نباشید؛ زیرا خلبان کاملا بیدار و هشیار است و سکان هواپیما را با دقت در دست گرفته است.

خلبان ها و مسائل کلیوی

بعضی از موضوعات شاید خنده دار به نظر برسند؛ اما جالب است بدانید که خلبان ها محدودیت های زیادی در طول پرواز دارند و باید همه آن ها را به درستی رعایت کنند. یکی از موارد رایج این است که خلبان ها اجازه ندارند در طول پرواز به سرویس بهداشتی بروند و باید تا خاتمه پرواز این شرایط را تحمل کنند. این موضوع در بلندمدت باعث می گردد که بعضی از خلبان ها با مسائل کلیوی روبه رو شوند.

این مطلب را هم بخوانید: پرامتیازترین هتل های مشهد

البته علت این قانون سخت گیرانه این است که خلبان ها با تمرکز کافی بتوانند کنترل مسیر پروازی را به عهده بگیرند. به همین علت نیز خلبان ها کوشش می کنند که نوع وعده های غذایی و عادت غذایی خود را طوری مدیریت کنند که احتیاج کمتری به سرویس بهداشتی داشته باشند و با خیال راحت وظیفه خود را به انجام برسانند.

یاری خلبان ها چقدر تخصص دارند؟

یکی از سوالاتی که فکر بیشتر مسافران را بعد از خرید بلیط هواپیما درگیر می نماید، این است که یاری خلبان چه وظیفه ای دارد؟ آیا وظیفه او چیزی شبیه به وظیفه شاگرد راننده در اتوبوس است، یا اینکه کاملا متفاوت دارد؟ حقیقت این است که یاری خلبان ها، یک خلبان با تبحر و تخصص کامل هستند؛ اما ممکن است در یک پرواز وظیفه یاری خلبانی برعهده داشته باشند.

نکته مهم دیگر این است که یک یاری خلبان به هیچ عنوان دنباله رو خلبان محسوب نمی گردد؛ بلکه وظایفی کاملا جداگانه و منحصر به خود دارد. بنابراین یک پرواز با همراهی دو نفر متخصص که هردو خلبان های باتجربه ای هستند، انجام می گیرد. اما ممکن است در یک پرواز، نقش خلبان داشته باشند و در مسیر بازگشت، یکی از آن ها وظیفه و نقش یاری خلبان را برعهده بگیرد.

صندلی یدک برای پرش های اضطراری

جالب است بدانید که در کابین خلبان یک صندلی وجود دارد که با نام صندلی پرش یا یدک شناخته می گردد. خلبان ها در زمانی از این صندلی استفاده می کنند که شرایط اضطراری شده باشد و بخواهند با استفاده از این صندلی به بیرون پرتاپ شوند و از چتر نجات استفاده کنند.

البته صندلی سومی نیز در کابین خلبان وجود دارد که به صورت تاشو طراحی شده و جایی است که بازرسان سازمان فدرال هوانوردی یا کارآموزان می توانند در پروازها با خلبان ها همراه شوند و روی آن بنشینند. بعلاوه در پروازهای طولانی، خلبان روی یک صندلی راحتی می نشیند؛ زیرا صندلی خلبانی اصلا راحت نیست.

لباس خلبانی قابل احترام است

خلبان ها نیز مانند همه ما زندگی عادی و مرسوم خود را دارند؛ اما زمانی که با لباس خلبانی در بین مردم حاضر می شوند، احترام زیادی به دست می آورند. همه ما خلبان ها را دوست داریم و این شغل را به عنوان شغلی با شان اجتماعی بالا می شناسیم. حتی زمانی که یک خلبان بخواهد به صورت مسافر در مسیرهای پروازی حضور داشته باشد، احتیاجی به پرداخت هزینه سفر و بلیط ندارد. البته این در صورتی است که صندلی خالی وجود داشته باشد و با توجه به اینکه احتمال وجود صندلی خالی کم است، خلبان ها چنین ریسکی را قبول نمی کنند.

اتو پایلوت به چه معناست؟

در معنای واژه اتو پایلوت، شاید این طور تصور گردد که خلبان ها می توانند در مقداری از مسیر پرواز، هواپیما را روی سیستم اتو پایلوت قرار دهند و احتیاجی به کنترل هواپیما نداشته باشند؛ درحالی که این طور نیست. حقیقت این است که اتو پایلوت فقط سیستمی هوشمند و مطابق با فناوری های روز است که به یاری خلبان ها می آید و عملا نمی تواند جای خلبان را بگیرد. به صورت کلی خلبان ها در تمام پرواز وظیفه دارند که با دقت کامل کنترل هواپیما را در دست داشته باشند و فقط با یاری اتو پایلوت، احتیاجی نیست که مانند گذشته، دائما دست خود را روی فرمان قرار دهند.

خلبان ها و فرود هواپیما

یک خلبان زمانی با خیال آسوده می تواند از عملکرد خود راضی باشد که هواپیما را با سلامت کامل به زمین بنشاند. این موضوع به معنای مهارت بالای خلبان بوده و بعدازآن می توانند با خیال آسوده از هواپیما خارج شوند. با توجه به اهمیت این موضوع، خلبان ها فرود آمدن را دوست دارند، زیرا مهارت خود را به نمایش گذاشتند و سلامت خود، مسافران و هواپیما را فراهم کردند.

منبع: همگردی
انتشار: 20 اسفند 1401 بروزرسانی: 20 اسفند 1401 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1628

به "ناگفته هایی از اتاقک خلبان در هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناگفته هایی از اتاقک خلبان در هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید