قلب خودش را ترمیم می نماید؟

به گزارش ساری فان، ماکروفاژ ها یا سلول های ایمنی پس از حمله قلبی به سمت قلب می فرایند تا بافت های آسیب دیده یا مرده را ببلعند، در این راستا رشد C (VEGFC را هم تحریک می نمایند و باعث تشکیل عروق لنفاوی تازه، ترمیم و بهبود می شوند.

قلب خودش را ترمیم می نماید؟

به گفته محققان قلب پس از بروز حمله قلبی این توانایی را دارد که تا حدودی خود را ترمیم کند.

حمله قلبی، باعث از دست رفتن سلول های عضلانی قلب می گردد. بازگرداندن جریان خون به قلب، قبل از مرگ یا آسیب بافت قلب، امری حیاتی است. به تازگی دانشمندان کشف کردند که قلب می تواند خودش را بعد از حمله قلبی ترمیم کند.

حمله قلبی زمانی رخ می دهد که خون به مقدار کافی در اختیار عضله قلب قرار نمی گیرد. این عارضه با نام انفارکتوس میوکارد قلبی (Myocardial infarction) معرفی می گردد و به طور ناگهانی فرد را درگیر می نماید. حمله قلبی یک شرایط اورژانسی است و اگر اقدامات درمانی به موقع انجام نگردد، زندگی بیمار در معرض تهدید قرار خواهد گرفت. هر چقدر اختلال خون رسانی به قلب مدت زمان بیشتری را به خود اختصاص دهد، به همان مقدار بر آسیب قلبی افزوده خواهد شد.

تحقیقات نو نشان داده که پاسخ ایمنی بدن و سیستم لنفاوی (بخشی از سیستم ایمنی) در راه ترمیم قلب پس از حمله قلبی که باعث آسیب به عضله قلب شده است، بسیار مهم است.

کلید این مطالعه کشف نقش ماکروفاژ ها (نوعی سلول در دستگاه ایمنی است که به جای مانده های سلولی، مواد بیگانه، میکروب ها، سلول های سرطانی و هر چیز دیگری را که پروتئین های ویژه سلول های سالم بدن روی سطحش نداشته باشد در فرایندی به نام بیگانه خواری می بلعد) بود، سلول های تخصصی که می توانند باکتری ها را از بین ببرند یا پاسخ های التهابی مفیدی بدهند. این ماکروفاژ ها در حقیقت به عنوان اولین پاسخ دهندگان در صحنه پس از حمله قلبی، نوع خاصی از پروتئین به نام VEGFC را فراوری می نمایند.

ماکروفاژ ها یا سلول های ایمنی پس از حمله قلبی به سمت قلب می فرایند تا بافت های آسیب دیده یا مرده را ببلعند، در این جهت رشد C (VEGFC را هم تحریک می نمایند و باعث تشکیل عروق لنفاوی نو، ترمیم و بهبود می شوند.

درحقیقت ماکروفاژ های خوب پروتئین فراوری می نمایند و ماکروفاژ های بد هیچ پروتئینی فراوری نمی نمایند، اما باعث ایجاد یک پاسخ پیش التهابی می شوند که می تواند به قلب و بافت اطراف آسیب بیشتری وارد کند.

آن چه دانشمندان در حال اجرا آن هستند، این است که تعداد ماکروفاژ های مفید در قلب را افزایش و تعداد ماکروفاژ های آسیب رسان را کاهش دهند یا حتی از بین ببرند تا شانس بهبودی افزایش یابد.

در حالی که دانشمندان به درک ما از چگونگی ایجاد بیماری های قلبی عروقی و این که چگونه می توانیم خطر مسائل قلبی را زودتر تشخیص دهیم، یاری می نمایند، نارسایی قلبی همچنان نزدیک به نیمی از کل مرگ و میر کشور های در حال توسعه را شامل می گردد.

هم اکنون مطالعات بیشتر فرایند های بیولوژیکی را که در پاسخ به حمله قلبی اتفاق می افتد آنالیز می نماید. دانشمندان هم اکنون، مشغول تحقیق روی روشی هستند که در آن فرایندی برای تحریک پروتئین VEGFC مورد احتیاج برای ترمیم عضله قلب استفاده می گردد.

گیلرمو الیور، زیست شناس عروقی از دانشگاه نورث وسترن، می گوید: ما در حال کوشش برای درک بیشتر درباره پیشرفت نارسایی قلب پس از حمله قلبی هستیم تا بتوانیم زودتر چرخه ترمیم قلب را سرعت ببخشیم.

منبع: فرادید
انتشار: 1 شهریور 1401 بروزرسانی: 1 شهریور 1401 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1533

به "قلب خودش را ترمیم می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلب خودش را ترمیم می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید