سکه های ضرب قزوین در علاف راسته بازار کشف شد

به گزارش ساری فان، در پی آنالیز ها در محوطه ملک مقابل علاف راسته بازار قزوین، دیوار آجری، کف سنگفرش، مهر استامپی، سکه های برنجی و مسی ضرب قزوین از دوران پهلوی و قاجار کشف شد.

سکه های ضرب قزوین در علاف راسته بازار کشف شد

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ بروشور ارزان تهران از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

فریبا محمدی سرپرست هیأت کاوش در محوطه ملک مقابل علاف راسته بازار قزوین بیان کرد:

کاوش در 4 ترانشه و یک گمانه در این محوطه تاریخی به کشف آثاری از دوران قاجار و پهلوی انجامید.به گفته وی، این کاوش با هدف شناخت هر چه بیشتر اجزاء و ارکان بافت تاریخی و الگوی سنتی ساخت و توسعه شهری در راستای طرح های جدید توسعه ای انجام شد. این باستان شناس با اشاره به آثار مکشوفه در این محوطه یکی از یافته های معماری دوران پهلوی را کفی سنگفرش از نوع قلوه سنگ های رودخانه ای بیان کرد که شیب آن از قسمت جنوب به شمال افزایش می یابد. محمدی گفت:همچنین دیواری آجری با کفی از نوع آجرهای 6 ضلعی در این کاوش نمایان شد.از سایر آثار مکشوفه متعلق به این دوره نیز می توان به تنپوشه های دفع فاضلاب با دو جهت جداگانه که به یک چاه ارتباط می یابند اشاره نمود. همچنین از مهر استامپی و سکه های برنجی و مسی یافت شده، دو نمونه دارای ضرب قزوین هستند. وی با اشاره به اینکه برای اولین بار چنین نمونه هایی از کاوشهای باستان شناسی شهر قزوین یافت شده، گفت:علاوه بر سکه های یاد شده در پایین ترین عمق محوطه، تنپوشه هایی بصورت عمودی در بستر خشک رودخانه ای نیز بدست آمد.محمدی کاربری این تنپوشه ها را استخراج آبهای زیرزمینی بیان کرد که از صندلی مطالعاتی، موضوع مهمی در مورد آنالیز و نحوه انتقال آب به سایر نقاط شهر است. او اضافه کرد:با توجه به کانتکس های شناسایی شده در ترانشه های حفاری شده، نهشته رسوبی که در سایر کاوش های باستان شناسی بافت تاریخی شهر به عنوان خاک بکر معرفی شده بود در همان عمق نیز شناسایی شد.منبع: میراث آریامنبع: کجارو
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 140

به "سکه های ضرب قزوین در علاف راسته بازار کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکه های ضرب قزوین در علاف راسته بازار کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید