سریال نجلا؛ بی احترامی به مردم آبادان؟!

به گزارش ساری فان، ناگفته پیداست که حضور یک یا چند شخصیت منفی در یک سریال، دلیلی بر این نیست که تمامی مردم آن منطقه خاص دارای چنین روحیه ای هستند.

سریال نجلا؛ بی احترامی به مردم آبادان؟!

فرهاد خالدی نیک| فیلم یا سریال هایی که قصه ای را در دل یک قوم یا منطقه ای خاص روایت می کنند، غالبا سریال های حساسیت برانگیزی از آب درمی آیند؛ از آن جهت که مردمان آن قوم یا منطقه، به سرعت در مقام مقایسه بر آمده و انتظار دارند آن فیلم یا سریال، کاملا مطابق با آداب و سنن و فرهنگ آن ها بوده و حتی زبان و لهجه ایشان را به درست ترین شکل ممکن بازتاب دهد.

انتظاری که البته بیجا هم نبوده و این ایدئالی است که اگر فیلم سازی به آن دست یابد، مایه مباهات است. با این حال اغلب سریال های تلویزیونی به دلیل بودجه محدود و مشخص پروژه و تعجیل و شتاب در مراحل پیش تولید و تولید، فرصت پرداختن دقیق و ظریف به جزئیاتی را که اشاره شد، ندارند و به این دلیل بلافاصله مورد انتقاد مردمان مناطقی که قصه سریال در آنجا روایت می شود، قرار می گیرند.

در تازه ترین نمونه باید به سریال نجلا اشاره کرد و بعضی انتقاد ها که درباره استفاده از گویش و لهجه نامناسب و بی احترامی به فرهنگ مردم آبادان از آن به عمل آمده است.

کار تا جایی بالا گرفت که کننده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی این چنین در مقام نقد سریال برآمد: در سریال نجلا، رفتار های نامطلوبی به مردم آبادان نسبت داده می شود؛ به گونه ای که باعث ایجاد انزجار عموم نسبت به این منطقه و فرهنگ حاکم بر آن می شود و این در حالی است که تمام روایات از نوع برخورد ها و رفتار افراد در این سریال ساختگی است و همین امر باعث عصبانیت مردم آبادان شده است.

این صحبت ها ما را به یاد سال گذشته و زمان پخش قسمت های نخست سریال وارش می اندازد؛ آنجا که بعضی از اهالی گیلان زمین، شروع به انتقاد از شخصیت های سریال کرده و ضمن انتقاد از لهجه ایشان، بعضی سکانس ها و دیالوگ های سریال را توهین آشکار به مردان و زنان سختکوش گیلانی قلمداد کردند.

بدیهی است که در هر دو مورد، با پخش قسمت های بعدی سریال، انتقاد ها فروکش کرد و حتی به فراموشی سپرده شد؛ ولی نکته اینجاست که اگر این مدل نگاه کردن به آثار نمایشی ادامه داشته باشد، طبعا سریال یا فیلمی نباید ساخته شود.

ناگفته پیداست که حضور یک یا چند شخصیت منفی در یک سریال، دلیلی بر این نیست که تمامی مردم آن منطقه خاص دارای چنین روحیه ای هستند.

هر اثر نمایشی دارای مجموعه ای از شخصیت های مثبت یا منفی است که باید در کنار یکدیگر درام فیلم را به پیش ببرند و جذابیت هایی دوچندان را موجب شوند. مگر می شود سریالی تنها با استفاده از کاراکتر های مثبت ساخته شود و منعکس کننده رفتار های نامطلوب شخصیت های منفی آن نباشد؟

در عین حال به نظر نمی رسد در سریال نجلا با شخصیت هایی پلید و کاملا سیاه روبرو باشیم، بلکه گویی تلاش شده شخصیت هایی کم و بیش خاکستری خلق شوند تا به واقعیت بیشتر نزدیک باشند. برای مثال باید به خط اصلی قصه اشاره کرد که مضمونش عشق عبد (حسام منظور) به نجلا (سارا رسول زده) و تلاش های او برای به دست آوردن دل معشوق است؛ عشقی که ضلع سومی هم دارد که نقشش را هدایت هاشمی بازی می کند؛ شخصیت عدنان که یک نظامی عراقی است و ظاهرا در قطب منفی سریال قرار می گیرد.

ولی فیلم نامه نویسان و کارگردان سریال (خیرالله تقیانی پور) حتی در خلق این شخصیت نیز شرط انصاف و عدالت را رعایت کرده و سعی کرده اند شخصیتی خاکستری را به تصویر کشند؛ شخصیتی که با اینکه شغلش با خشونت و بی رحمی گره خورده، ولی به شدت احساساتی است و با زبان شعر، عشقش را به نجلا نشان می دهد.

هدایت هاشمی نیز در درآوردن ابعاد مختلف شخصیت این نظامی عاشق پیشه، پیروز نشان می دهد؛ همان طور که حسام منظور و البته سارا رسول زاده نیز به خوبی از پس ایفای نقش های سخت خود در نجلا برآمده اند.

سریالی که اگر در فیلم نامه اش کمتر از عنصر تصادف بهره گرفته می شد و داستانک ها و شخصیت های فرعی آن با دقت و تأمل بیشتری نوشته شده و به تصویر در می آمدند، می توانست بیش از این ها توجه مخاطبان سریال های تلویزیونی را جلب کند؛ مخاطبانی که نباید آن ها را دست کم گرفت و گمان کرد که حضور شخصیتی منفی در سریالی می تواند در عقیده شان نسبت به اخلاق و روحیات مردمان اشاره شده تأثیرگذار باشد. دوران این مدل فکر کردن ها و این گونه قضاوت کردن ها سال هاست که سپری شده!

منبع: فرادید
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 18 آذر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 712

به "سریال نجلا؛ بی احترامی به مردم آبادان؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریال نجلا؛ بی احترامی به مردم آبادان؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید