رونق گردشگری به یمن تلویزیون
به گزارش ساری فان، تصویر از میانه یک تنگه آغاز می گردد، به کوه می رسد، تصاویری بی نهایت متفاوت از آنچه چشم مخاطب به دیدن آنها عادت داشته است؛ از پرواز فلامینگوها گرفته تا حرکت آهوان دشت؛ ریتم تند آهنگ کردی روی این تصاویر روح نواز از ایران، مخاطب را بیشتر پای تلویزیون میخکوب می نماید؛ تصاویری که مخاطب با نگاه کردن به آنها به سختی باورش می گردد متعلق به بخشی از ایران است.
بینندگان این تصاویر علاقه مندان گردشگری ایران نیستند که پای یک برنامه مستند نشسته باشند؛ مخاطبانی از همه گروه های سنی علاقه مند یک سریال کمدی هستند که در روزهای نوروز1400 آن را به تماشا نشستند و جادوی پنج دقیقه ای از تیتراژهای آغازین و سرانجامی این سریال، آنها را به قدری به شعف رساند که بسیاری به تکاپو افتادند تا به دنبال سفر به این مناطق باشند.
پرونده سریال نون خ برای گردشگری ایران یکی از جذاب ترین اتفاقاتی است که نباید به آسانی از کنار آن عبور کرد؛ البته در سال های اخیر رویکرد برخی از فیلم های سینمایی در کشورمان به سمت و سوی معرفی همزمان گردشگری رفته اما شاید به ندرت بتوان در میان عوامل سازنده یک سریال نام یک راهنمای گردشگری را دید؛ اتفاق خوشایندی که در سریال نون خ شاهد آن بودیم و نشان می دهد تهیه نمایندگان این سریال به اهمیت واقعی صنعت گردشگری و نقش آن در رونق و توسعه کشور پی برده اند.
برخی اتفاق ها در سریال های تلویزیونی ایران مصداق شاخص ضرب المثلی است که می گوید هر سخن از دل برآید لاجرم بر دل نشیند و گواه آن سریال هایی است که جزئیات آنها سال هاست بخشی از خاطرات مردم سرزمین مان شده؛ از سریال پس از باران با آن حال وهوای شمالی گرفته تا تیتراژ سریال امام علی(ع) که خاطره ای ماندگار شد و در نهایت انتخاب موسیقی برای تیتراژ سرانجامی سریال مختارنامه که به گواه کارشناسان، همه مخاطبانش را تا لحظه آخر پای تلویزیون نگه می داشت. با این حال هنوز هم تماشای تیتراژ یک سریال ایرانی یا خارجی اولویت یک مخاطب نیست مگر آنکه جذابیتش به حدی باشد که بر دل بنشیند و مخاطب را به دنبال خود بکشاند.
نمایش فرهنگ و جغرافیا
برای گردشگری غرب ایران، تیتراژ سریال نون خ اتفاقی نو بود که به گواه کارشناسان توانست توجه مخاطبان را به طور ویژه ای به خود جلب کند به اندازه ای که بسیاری به دنبال این بودند که بدانند سریال در کدام منطقه ایران ساخته شده و آیا امکان سفر به این مناطق وجود دارد؟ اما چطور یک سرانجام بندی توانست این میزان از علاقه مندی به تماشای زیبایی های ایران را رقم بزند؟
مجید یوسف زاده، کارگردان تیتراژ هر سه فصل سریال نون خ دراین باره به جام جم می گوید: اگر در ساخت تیتراژ سریال نون خ موفقیتی به دست آمده حاصل یک کار تیمی خوب میان عوامل حرفه ای این پروژه است. نکته مهم و تاثیرگذار دیگر نگاه شخص کارگردان یعنی سعید آقاخانی است که به دنبال انتقال یک پیام مستقل در تیتراژ بود.
یوسف زاده با بیان این که هدف پیش روی عوامل سازنده تیتراژ، نمایش فرهنگ و جغرافیای جذاب و دیده نشده غرب ایران بود، شرح می دهد: در واقع تیتراژ با هویت سریال گره تنگاتنگی داشت به طوری که در این سریال، ابعاد گوناگون فرهنگ و هنر غنی یکی از اقوام اصیل ایرانی به نمایش گذاشته می گردد به همین علت آقای آقاخانی در نظر داشت همه وجوه سریال حتی تیتراژ همسو با این هدف حرکت کند.
15شبانه روز فیلمبرداری
کارگردان تیتراژ نون خ با بیان این که در مجموع از 30لوکیشن ویژه گردشگری طبیعی و تاریخی برای تیتراژهای فصل سوم سریال نون خ فیلمبرداری شده، می افزاید: مجموع زمان تیتراژ ابتدا و انتهای سریال نون خ پنج دقیقه بود اما برای این پنج دقیقه یک تیم فیلمبرداری همراه یک راهنمای گردشگری، 15روز به صورت شبانه روزی در استان های کرمانشاه، ایلام، آذربایجان غربی و کردستان فیلمبرداری کردند تا این نتیجه حاصل شد و همین موضوع نشان دهنده اهمیت آن چیزی است که قرار بود در تیتراژ نمایش داده گردد.
بهره گیری از تجربه راهنما
یوسف زاده در پاسخ به این پرسش که جاذبه های به تصویرکشیده در تیتراژ چطور انتخاب شدند، می گوید: پیش از فیلمبرداری تحقیقات زیادی درباره انتخاب مناطق صورت گرفت اما برای بهره دریافت از تجربه گردشگری این بار با یک راهنمای گردشگری در غرب ایران همراه شدیم تا با برخورداری از این تجربه، انتخاب بهترین زاویه دید در مناسب ترین زمان برای فیلمبرداری میسر گردد؛ چرا که یک راهنمای گردشگری بارها به یک منطقه سفرکرده و به طور حتم فرصت داشته تا در فصل های مختلف و از موقعیت های خاص یک جاذبه گردشگری را رصد کند که در نهایت همین تصمیم باعث شد نگاه گردشگری منحصربه فردی رقم بخورد.
به گفته وی، حضور راهنمای گردشگری در کنار تیم فیلمبرداری این امکان را فراهم کرد تا هماهنگی برای بازدید از جاذبه های خاص گردشگری استان ها فراهم گردد؛ اتفاقی که شاید به طور معمول برای یک تیم فیلمبرداری در آن موقع کوتاه مقدور نبود.
عجیب ترین واکنش ها
کارگردان تیتراژ فصل سوم سریال نون خ می گوید: به عنوان یک هنرمند شاید یکی از عجیب ترین واکنش هایی که تا به امروز از مخاطبان نسبت به یک سریال دیده ام، اتفاقی بود که مدیران صداوسیما در سال اول پخش سریال نون خ عنوان کردند و آن این که به گفته آنها حجم قابل توجهی از تماس های مردمی درباره تیتراژ بود و سوال می کردند تصاویری که دیده اند در کجای ایران واقع شده است؟
بر فراز زیبایی های ایران
در فصل سوم نون خ کوشش سازندگان بر این است که جاذبه های گردشگری محدود به یک منطقه نباشد و نتیجه این تصمیم نمایش جاذبه های بکر از آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام و کردستان است. چند تصویر از سرپل ذهاب نشان داده می گردد که یکی از آنها گواه بر آبادانی سرپل ذهاب بعد از وقوع زلزله است. انتخاب صحنه هایی از ارتفاعات بازی دراز در سرپل ذهاب در ذهن مخاطب به جا می ماند و اگر پیگیر باشد سرنخ ماجرا او را به گردشگری جنگ می برد. پرواز فلامینگوها در تالاب کانی برازان مهاباد در استان آذربایجان غربی که از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده از یک سو و تصویر پرواز پاراگلایدر بر فراز دریاچه زریوار از سوی دیگر هر کدام یک پیام دارند؛ یکی فرصت و ظرفیت مهم پرنده نگری را نشان می دهد (که یکی از زیرمجموعه های مهم صنعت گردشگری است) و دیگری یکی از امکانات تفریحی و ورزشی را به رخ تماشاگر می کشاند که بسیاری از کشورها برای جذب گردشگران به آنها متوسل می شوند.
در نهایت این که کوشش شبانه روزی تیم سازنده تیتراژ نون خ از یک سو منجر به ثبت تصاویر دل انگیز و حرفه ای از خرامیدن هزار راس آهوی دشت قراویز می گردد و از سوی دیگر روستای هجیج در کنار سد داریان را که یکی از روستاهای هدف گردشگری بوده و برای ثبت جهانی اورامانات مورد بازدید قرار گرفته، به مخاطب نشان می دهد.
موج تقاضا برای تماشا
شاید عجیب باشد اگر بشنوید برای نخستین بار تصاویری با کیفیت بالا توسط هلی شات از دره اژدها در منطقه ریژاو کرمانشاه در تیتراژ یک سریال به نمایش درمی آید و موجی از تقاضا برای رفتن به این دره به دست راهنمایان محلی کرمانشاه می رسد.
وقتی پای یک راهنمای گردشگری محلی در میان باشد
نوع انتخاب جاذبه های گردشگری در تیتراژ فصل سوم سریال نون خ این واقعیت را آشکار می نماید که سازندگان این تیتراژ صرفا به دنبال نمایش صحنه هایی بکر و شگفت انگیز از طبیعت منحصربه فرد غرب ایران نیستند؛ بلکه هدف آنها نمایش منابع گوناگون و متنوعی از جاذبه های تاریخی، فرهنگی، قومی و طبیعی ایران است که رونق را به گردشگری منطقه بازگرداند و بهانه و وسیله ای باشد برای توسعه و آبادانی مناطق زیبای غرب کشور.
سعید جمشیدی که نام او به عنوان راهنمای گردشگری در میان عوامل سازنده دو فصل از سریال نون خ دیده می گردد، سه سال است به عنوان راهنمای گردشگری به صورت حرفه ای در غرب ایران فعالیت می نماید.
جمشیدی در گفت وگو با جام جم به تشریح این موضوع پرداخت که چگونه پایش به ساخت یک سریال بازشده و این تصاویر جان گرفته اند. او دراین باره می گوید: به عنوان راهنمای گردشگری از فصل دوم با گروه تیتراژ سریال نون خ همکاری کردم تا علاوه بر نشان دادن جاذبه های خاص و دیده نشده مناطق در بحث اقامتی گروه فیلمبرداری و اخذ مجوزها برای فیلمبرداری از جاذبه های طبیعی و یاری به انتخاب زمان مناسب برای فیلمبرداری از این جاذبه های گردشگری به آنها یاری کنم که در نهایت توانستم برای مدت و کار بیشتری در کنار گروه باشم.
جمشیدی می افزاید: ابتدا قرار بود برای نشان دادن چند منطقه در سرپل ذهاب، قصرشیرین و دالاهو تیم فیلمبرداری را راهنمایی کنم که کارشان در دو روز انجام گردد اما در نهایت به عنوان یک راهنمای گردشگری کوشش کردم همه این جاذبه ها را به گروه معرفی کنم که سبب شد سفر دو روزه، شش روز گردد.
الگویی که باید دیده گردد
جمشیدی، راهنمای گردشگری با اشاره به تجربه حضور در ساخت تیتراژ سریال نون خ اظهار امیدواری می نماید که تفکر پیش روی این سریال تکرار گردد و باز هم شاهد این باشیم که در سایر سریال ها، برنامه ها و همایش ها، ارگان ها و نهادهای دولتی از راهنمایان گردشگری استفاده نمایند؛ چرا که گردشگری کلید بازگرداندن رونق مالی به بسیاری از مناطق ایران است و هر آن چیزی که بتواند به این رونق یاری کند باید با جان ودل سراغ اش رفت و این کاری بوده که در سریال نون خ رخ داده است.
شهرزاد باباعلی پور - ایران / روزنامه خبرنگاران
منبع: جام جم آنلاین