خبر جدید درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه

به گزارش ساری فان، خبرنگاران : جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه و اهداف اجرای این طرح در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب آنالیز شد.

خبر جدید درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه امشب 5 خردادماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور علیزاده معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی و مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون مالی مجلس مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون مالی مجلس با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه هدف توسعه فراوری دارد گفت: در حال حاضر از کسی که سرمایه گذاری فراوریی نموده، 25 درصد مالیات می گیریم.

وی با اشاره به اینکه هدف نمایندگان این است که سرمایه ها به جای اینکه از جهت فراوری خارج گردد به فضای فراوری ، سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال سوق پیدا نمایند اضافه نمود: 187 کشور در جهان مالیات بر عایدی سرمایه دارند . 33 کشور در جهان هستند که اغلب اقتصادهای مشکل داری دارند .

سخنگوی کمیسیون مالی مجلس با اشاره به اینکه نبود قانون مالیات بر مالیات بر عایدی سرمایه موجب نابسانی می گردد ادامه داد: اگر به فضای تجربیات جهانی نگاه کنیم ، انگلستان که در سال 1965 مالیات بر عایدی سرمایه را آغاز کرد ،بالاترین مالیات را در حوزه دارد.

طغیانی توضیح داد: دستگاه های اجرایی باید در این طرح یاری نمایند و در اجرای آن مساعدت های لازم را داشته باشند. ما جلب همکاری و هماهنگی آن ها را در جهت به ثمر رسیدن طرح را می خواهیم و دستگاه هایی مانند سازمان امورمالیاتی بارها در جلسات طرح بوده اند.

وی با اشاره به اینکه نگاه مجلس به این طرح، درآمدزایی نیست گفت: ولی آنچه که در بعضی از کشورها از محل مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد این است که 7 تا 8 درصد کل مالیاتی که جمع آوری می نمایند از این محل است، ما تا زمانی که سرمایه گذاری ها را واقعاً به سمت فراوری سوق ندهیم و نقدینگی سرسام آور را به سمت فراوری جهت ندهیم مسائل حل نمی گردد و اشتغال ایجاد نمی گردد.

سخنگوی کمیسیون مالی مجلس ادامه داد : وضعیتی که الان وجود دارد این گونه است که ره صد ساله را یک عده یک روزه طی می نمایند، مالی که در آن بخواهند ره صد ساله را یک شبه بدون فعالیت و بدون کار پیش ببرند درست نیست .

طغیانی اظهار کرد: نیت اصلی ما این است که منابعی که در سوداگری می چرخد به فراوری بیاید و مالیات بر عایدی سرمایه اساسا هدفش همین است. از ابتدای زمانی که مجلس یازدهم آغاز شد اولین دیداری که وزیر اقتصاد داشت به کمیسیون مالی وعده داد که ما لایحه اصلاح موادی از مالیات ها را تقدیم خواهیم کرد اما هنوز این لایحه را دریافت ننموده ایم و مسئله شناسی ما نشان می داد که اقتصاد کشور دچار مشکل است.

وی ادامه داد: نبود چنین قوانینی باعث بی ثباتی است، اگر این قانون را زودتر داشتیم بخشی از مسائل امروز ما وجود نداشت . سرمایه های ما در بخش خودرو و طلا نمی چرخد. معمولاً در تاریخ بیشترین سوداگری در این حوزه ها است . در این حوزه ها حداقل 30 درصد بیشتر از سایر حوزه های عمومی است. مسکن و خودرو مواردی هستند که مورد احتیاج مردم است زندگی مردم با آنها می چرخد.

هدف از اجرای مالیات بر عایدی سرمایه ، کسب درآمد نیست

در ادامه علیزاده معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه دولت از ابتدای سال 98 این طرح را در سه بخش مالیات بر عایدی سرمایه، ساماندهی معافیت های مالیاتی و مالیات بر مجموع درآمد خانوار تنظیم کرد و جلسات متعدد کارشناسی در مورد این طرح انجام شد لذا وزارت امور اقتصاد و دارایی این طرح را در بهمن ماه سال 98 به دولت تقدیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در شهریور ماه سال 99 جلسات متعددی در کمیسیون مالی دولت برگزار گردید گفت: در آنجا این طرح در قالب لایحه به تصویب رسید و تقدیم تیم دولت شد، با توجه به ترافیکی که در دولت وجود داشت این امکان برقرار نشد اما الان به عنوان طرح مطرح شده است که شالوده و اساس آن همان لایحه ای است که بخشی از آن لایحه به صورت طرح ارائه شده است.

معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی توضیح داد: موضوع اصلی این قانون کسب درآمد مالیاتی نیست بلکه مالیات به عنوان ابزار کنترل نماینده بازار هدف و جلوگیری از سوداگری در این بازار است تا عرضه واقعی و تقاضای واقعی در بازار وجود داشته باشد.

وی اظهار کرد: اگر کسی به قصد سود در این بازار وارد گردد و مسکنی را تهیه کند و نگه دارد و با یک بازارگرمی آن را به فروش برساند باید بدانیم که مصرف نماینده واقعی این بازار نبوده است.

صاحبان مسکن مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند؟

علیزاده با اشاره به اینکه در ساخت مسکن، این قانون اصابتی ندارد مطرح نمود: خریدار دسته اول مشمول این موضوع نخواهد شد ، فراوری نماینده مسکن و سازنده مسکن مشمول ماده 77 قانون و مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد شد.

معاون حقوقی فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه باغات و زمین های زراعی خارج از حریم شهری مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه نمی گردد اضافه نمود: سامانه مودیان را در دستور کار داریم . در فاز اول این قانون سه زیر ساخت راه اندازی شده است. آنچه که در قانون دیده شده این است که سازمان مکلف به راه اندازی سه زیر سامانه ثبت نام ،کارپوشه و استعلام صورتحساب الکترونیکی ظرف پانزده ماه است که در مهلت خود اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه فراخوان مودیان به صورت تدریجی خواهد بود و ما نمی توانیم چنین کاری را به صورت واحد انجام دهیم گفت: مطالعاتی را از کشورهای مختلف انجام دادیم به طوریکه آنها بین 5 تا 7 سال طول کشیده است تا این سامانه را استقرار کامل بدهند .

علیزاده اضافه نمود: حدود یک میلیون واحدهای کسب و کار را به سامانه مودیان وصل نموده ایم و الان بدون اینکه شاید خودشان خبر داشته باشند به وسیله تبدیل ابزارهای پرداخت به عنوان پایانه فروشگاهی و همچنین در بخش های فعالان اشخاص حقوقی صورت حساب کامل الکترونیکی را صادر می کنیم.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1096

به "خبر جدید درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر جدید درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید