جولان زوج مرگبار تالاسمی-کرونا خبرنگاران

به گزارش ساری فان، استان سیستان و بلوچستان بالاترین آمار بیماران مبتلا به تالاسمی را در میان تمامی استان های کشور دارد و با شرایط کرونا که مراجعه برای اهدای خون کاهش چشمگیری داشته است وخامت اوضاع، این بیماران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

جولان زوج مرگبار تالاسمی-کرونا خبرنگاران

گروه دانشگاه خبرنگاران، هما جمشید؛ استان سیستان و بلوچستان بالاترین آمار بیماران مبتلا به تالاسمی را در میان تمامی استان های کشور دارد و این در حالیست که میزان شیوع ژن تالاسمی مینور در کشور حدود چهار تا پنج درصد است و با شرایط کرونا که مراجعه برای اهدای خون کاهش چشمگیری داشته وخامت اوضاع، این بیماران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

با وجود تلاش های زیادی که برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری اجرا شده، اما در حال حاضر در سیستان و بلوچستان بیش از 3000 نفر مبتلا به تالاسمی هستند.

با یک آزمایش ساده قبل از ازدواج می توان احتمال ناقل بودن به این بیماری را تشخیص داد، اما دلیل اینکه همچنان در ابن استان، نوزادان مبتلا به تالاسمی متولد می شوند، عقد های غیررسمی است و گاهی هم در زمان بارداری مشخص می شود که زوجین مبتلا به تالاسمی هستند.

تولد نوزاد تالاسمی چالش های زیادی برای خانواده و نظام سلامت دارد؛ به طوری که 60 درصد خون اهدایی در استان به بیماران تالاسمی تزریق می شود و بیشتر اوقات نیاز خونی استان از استان های همجوار رفع می شود.

با شرایط کرونا که مراجعه برای اهدای خون کاهش چشمگیری داشته، وخامت اوضاع، این بیماران را به شدت تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که بنا به گفته رئیس انتقال خون شهرستان زابل، در حال حاضر فقط 50 درصد جوابگوی بیمارستان ها هستند و اگر چاره ای برای حل این مسئله اندیشیده نشود، ممکن است با بحران خیلی جدی تری روبرو شویم و حتی کمتر از 50 درصد جوابگو باشیم.

بسیاری از بیماران مبتلا به تالاسمی که از روستا ها مراجعه می کنند برایشان رگ گرفته می شود، اما خونی برای تزریق نیست، ممکن است چند روز مجبور به اسکان فرد مراجعه کننده باشند تا خون مورد نیاز او تامین شود. با وجود اینکه با مسئولین در فرمانداری هم صحبت هایی اجرا شده تا همکاری لازم را داشته باشند، باز هم ارگان خاصی اعلام آمادگی نکرده و فقط گاهی از برخی ادارات یک یا دو نفر مراجعه کننده داریم.

آنچه مشهود بوده این است که اگر فرهنگ سازی در میان طوایف اتفاق بیفتد بسیاری از مسائل بیماران نیازمند به خون رفع خواهد شد. کمبود خون اهدایی به بیماران تالاسمی باعث شده که خون تک واحدی به آنان تزریق کنند و اگر کمی خون بیماری بالاتر باشد، مجبور هستند سهم خون او را به بیمار دیگری بدهند.

برخی گروه های خونی نیز تا دو هفته در صف انتظار می مانند تا خونی برایشان پیدا شود و یک واحد تزریق کنند. این گونه خون دریافت و نبود خون برای بیماران مبتلا به تالاسمی ضرر بسیاری دارد. چون وقتی خون به بدن نرسد، بدن استخوان را تجزیه می کند و استخوان تغییر شکل پیدا خواهد کرد.

همچنین طحال در کمبود خون بزرگ می شود، در حدی که با عمل جراحی باید برداشته شود؛ علاوه بر این ها مسائل کبدی در این افراد نیز شایع است. گاهی اوقات نیز بیماران نیاز اورژانسی به خون دارند و هرچه خون تازه تر باشد، احتمال ایجاد واکنش به آن و عوارض بسیار کمتر خواهد شد.

امید داریم با تدابیر درست و بهنگام مسئولین و ترویج فرهنگ اهدای خون، مردم نوع دوست با مراجعه به مراکز انتقال خون به این بیماران زندگی دوباره ببخشند.

هما جمشید - کارشناسی مامایی و عضو هسته پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زابل

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 941

به "جولان زوج مرگبار تالاسمی-کرونا خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جولان زوج مرگبار تالاسمی-کرونا خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید