بررسی مشخصات برلیانس h230

به گزارش ساری فان، خبرنگاران | سرویس خودرو - برلیانس h230 در حالت کلی و از نظر مشخصات فنی تفاوت چندانی با خودروی برلیانس h220 ندارد. تنها تفاوت مهم این دو خودرو آن است که خودروی برلیانس اچ 230 یک خودروی سواری صندوق دار به شمار می رود اما برلیانس اچ 220 یک خودروی هاچ بک محسوب می شود.

بررسی مشخصات برلیانس h230

همان گونه که در مطالب پیشین خود هم به آن اشاره کرده بودیم، شرکت چینی برلیانس در ابتدای کار به تولید مینی بوس مشغول بود. پس از آن نیز فعالیت های این شرکت روی مونتاژ خودروهای شاخص اروپایی و ژاپنی متمرکز شد. اکنون مدتی است که شرکت برلیانس خودروهای مختص به خود را تولید می نماید و علاوه بر کشور چین آنها را در سایر نقاط جهان از جمله ایران نیز عرضه می نماید.

خودروی برلیانس h230 یکی از محصولات این شرکت چینی است که توسط شرکت پارس خودرو در بازار ایران عرضه شده است. این خودرو در قالب دو مدل دنده دستی و دنده اتوماتیک در بازار خودروی ایران حضور دارد. دو مدل مذکور علاوه بر تفاوت در نوع جعبه دنده به لحاظ برخورداری از برخی قابلیت ها و امکانات رفاهی و جانبی نیز با یکدیگر متفاوت هستند. تفاوت هایی که در ادامه متن پیش رو به آنها اشاره خواهیم نمود. با این حال دو مدل دنده دستی و دنده اتوماتیک خودروی برلیانس اچ 230 از نظر معینات فنی تفاوت ویژه ای با یکدیگر ندارند.

معینات فنی خودروی برلیانس h230

خودروی برلیانس h230 از وجود یک موتور بنزین سوز چهار سیلندر و شانزده سوپاپ با برخورداری از خصلت تنفس طبیعی بهره می برد. این موتور از نوع BM15L بوده و گنجایش آن معادل 1798 سی سی است. موتور به کار رفته در این خودرو قادر است حدبیشتر توانی معادل 103 اسب بخار با احتساب 5800 دور در دقیقه ایجاد نماید و حدبیشتر گشتاوری معادل 138 نیوتن متر با احتساب 3800 دور در دقیقه تولید کند. ضمن آن که حدبیشتر سرعت قابل دست یابی توسط این خودرو نیز رقم 170 کیلومتر در ساعت است.

مدل دستی خودروی برلیانس اچ 230 به یک جعبه دنده دسته 5 سرعته مجهز است. در مدل اتوماتیک این خودرو نیز شاهد استفاده از یک جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته هستیم. اگرچه خودروی برلیانس h230 در عمل خودروی پر شتابی محسوب نمی شود، اما دارندگان مدل دستی این خودرو می توانند شتاب بهینه تری را نسبت به مدل اتوماتیک آن تجربه کنند. جعبه دنده اتوماتیک این خودرو فارغ از بحث شتاب تناسب چندانی با توان موتور آن ندارد و به دلیل قدرت نه چندان بالای موتور این خودرو عملکرد چشم گیری را به نمایش نمی گذارد. در مجموع اگر به شتاب خودرویی که در حال راندن آن هستید اهمیت فراوانی می دهید یا این که انتظار روان بودن فرایند تعویض دنده را دارید، بهتر است به سراغ مدل دنده دستی این خودرو بروید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که خودروی برلیانس اچ 230 یک خودروی سواری شهری محسوب می شود و برای طی کردن مسیرهای ناهموار و پر دست انداز چندان مناسب نیست. یکی از دلایل این امر ضعیف بودن نسبی کمک فنرهای این خودرو است که هنگام حرکت در مسیرهای ناهموار مشکلاتی را برای سرنشینان آن فراهم می نماید.

با این حال خودروی برلیانس اچ 230 پیروز به کسب هر پنج خبرنگاران ایمنی ممکن از موسسه چینی سی ان سی ای پی شده است. به همین دلیل مسلما از نظر امنیت بالاتر از محصولات ساخت داخل قرار می گیرد. البته بسکمک از خودروهای چینی حاضر در بازار ایران از شرایطی مشابه با این خودرو برخوردارند و پیروز به کسب هر پنج خبرنگاران ممکن در بخش ایمنی از موسسه چینی مذکور شده اند.

از دیگر نقاط ضعف خودروی برلیانس اچ 230 می توان به سیستم ترمز عقب آن اشاره کرد که برخلاف حالت دیسکی سیستم ترمز بخش جلو به شکل کاسه ای طراحی شده است. البته اغلب خودروهای هم رده با این محصول، به خصوص خودروهای ایرانی، از شرایط مشابهی برخوردارند و از وجود ترمز کاسه ای در بخش عقب خود بهره می برند. با این حال بیشتر خودروهای جدید، هم در بخش جلو و هم در بخش عقب به ترمز دیسکی مجهز هستند و استفاده از ترمز کاسه ای اندک اندک در حال تبدیل شدن به امری منسوخ است.

با وجود نقاط ضعف یاد شده خودروی برلیانس اچ 230 از متوسط میزان مصرف سوخت نسبتا مناسبی بهره می برد. به گونه ای که متوسط میزان مصرف سوخت این خودرو در حالت چرخه ترکیبی حدود 6.4 لیتر به ازای مصرف هر 100 کیلومتر مسافت است. البته رقم یاد شده به مدل دنده دستی این خودرو تعلق دارد و در مدل دنده اتوماتیک آن شاهد افزایش این رقم به 6.5 لیتر هستیم.

در جمع بندی می توان گفت که خودروی برلیانس اچ 230 به عنوان یک خودروی متوسط و ارزان قیمت شهری از معینات فنی نسبتا مناسبی بهره می برد. اگرچه موتور به کار رفته در این خودرو از توان پایینی برخوردار است، اما بیشتر محصولات هم رده با این خودرو شرایط کاملا مشابهی دارند. پس می توان گفت که خودروی برلیانس اچ 230 در قیاس با آنها چیزی کم و کسر ندارد. سایر جزییات مربوط به معینات فنی خودروی برلیانس h230 را نیز می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

معینات فنی خودروی برلیانس h230
طول خودرو 4390 میلی متر
عرض خودرو بدون احتساب طول آینه1703 میلی متر
ارتفاع خودرو 1482 میلی متر
فاصله موجود میان دو محور خودرو 2570 میلی متر
وزن خالص خودرو 1194 کیلوگرم
نوع موتور خودروبنزین سوز تنفس طبیعی مدل BM15L
تعداد سیلندر4 سیلندر خطی
تعداد سوپاپ16 سوپاپ
قطر سیلندر 84 در 75 میلی متر
گنجایش موتور خودرو1498 سی سی
حدبیشتر توان خروجی موتور خودرو 1703 اسب بخار با احتساب 5800 دور در دقیقه
حدبیشتر گشتاور تولیدی موتور خودرو 138 نیوتن متر با احتساب 3800 دور در دقیقه
نوع جعبه دنده خودرو5 سرعته دستی - 6 سرعته اتوماتیک از نوع AMT
حدبیشتر سرعت قابل دست یابی توسط خودرو170 کیلومتر در ساعت
نوع فرمان خودرو الکتریکی
نوع سیستم تعلیق جلوی خودرو مک فرسون
نوع سیستم تعلیق عقب خودرو نیمه مستقل
نوع سیستم ترمز خودرو در بخش جلو دیسکی خنک شونده
نوع سیستم ترمز خودرو در بخش عقب کاسه ای
نوع استاندارد آلایندگی خودرو یورو 5
متوسط میزان مصرف سوخت خودرو در حالت چرخه ترکیبی4.6 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت
گنجایش مخزن سوخت خودرو 42 لیتر
معینات رینگ خودرو 15*6.5J از نوع فولادی و آلومینیومی
معینات لاستیک خودرو185/60R15

امکانات و قابلیت های خودروی برلیانس h230

در خودروی برلیانس h230 دو کیسه هوای ایمنی برای تضمین امنیت راننده و سرنشین جایگاه جلو در نظر گرفته شده است. افزون بر آن سیستم ترمز ضد قفل ABS نیز در کنار سیستم کمکی EBD برای حفظ هر چه بیشتر ثبات و پایداری این خودرو در آن تعبیه شده است. همان دو سیستم کمکی آشنایی که این روزها تقریبا در تمام خودروهای سواری جدید مورد استفاده قرار می گیرد.

در مدل دنده اتوماتیک خودروی برلیانس اچ 230 حداقل سه قابلیت مهم وجود دارد که مدل دنده دستی این خودرو از وجود آنها بی بهره است. این سه قابلیت شامل چراغ مه شکن جلو، سان روف برقی و سنسور پارک دنده عقب می شود. سایر امکانات و قابلیت های به کار رفته در این خودرو در هر دو مدل دنده اتوماتیک و دنده دستی آن یافت می شود. این آپشن ها را می توانید در ادامه مطلب پیش رو به شکل فهرست وار مشاهده کنید.

  • مجهز به سیستم تهویه مطبوع
  • بهره مندی جایگاه راننده و جایگاه سرنشین جلوی خودرو از قابلیت تنظیم در چهار جهت مختلف
  • وجود شیشه بالابر برقی برای شیشه های جلو و عقب خودرو
  • برخورداری از قفل مرکزی به همراه کنترل از راه دور
  • بهره مندی از یک سیستم صوتی که امکان پخش رادیو را برای سرنشینان خودرو فراهم می نماید و به قابلیت هایی نظیر درگاه USB و دو عدد بلندگو در کنار دو عدد توییتر مجهز است
  • امکان تنظیم آینه های جانبی خودرو به صورت الکترونیکی
  • برخورداری از قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو
  • وجود میله فرمان جمع شونده که از قابلیت مستهلک کننده ضربه برخوردار است
  • مجهز به سیستم تاشو برای جایگاه عقب خودرو
  • وجود امکان باز شدن اتوماتیک درهای خودرو هنگام وقوع تصادف
  • بهره مندی درهای خودرو از قابلیت قفل اتوماتیک که هنگام رسیدن سرعت آن به رقم بیست کیلومتر در ساعت فعال می شود
  • مجهز به سیستم ضد سرقت موتور یا همان سیستم ایموبیلایزر ای سی یو
  • وجود قابلیت هشدار دهنده هنگام بسته نبودن کمربندهای ایمنی خودرو
  • برخورداری جایگاه عقب خودرو از قابلیت پشتیبانی ایزوفیکس و جایگاه کودک
  • مجهز به قفل و شیشه ی محافظ کودک
  • بهره مندی خودرو از کامپیوتر اطلاعات سفر

همان گونه که معین به نظر می رسد خودروی برلیانس h230 نسبت به محصولات رقیب، که بیشتر آنها را خودروهای ایرانی تشکیل می دهند، از وجود قابلیت ها و امکانات مناسبی بهره می برد. مسلما مدل دنده اتوماتیک خودروی برلیانس اچ 230 از این نظر عملکرد بهتری را به نمایش می گذارد.

معینات ظاهری خودروی برلیانس h230

اگرچه دو خودروی برلیانس h230 و برلیانس h220 از نظر معینات فنی و بسکمک از امکانات و قابلیت هایی که از وجود آنها بهره می برند کاملا به یکدیگر شبیه هستند، اما از نظر معینات ظاهری تفاوت های محسوسی با یکدیگر دارند.

نمای جلو

بخش جلو پنجره خودروی برلیانس اچ 230 از قوس و ضخامت کمتری نسبت به جلو پنجره خودروی برلیانس اچ 220 برخوردار است و تناسب بیشتری را با چراغ های جلوی این محصول برقرار می سازد. از نظر نوع طراحی سپر جلو نیز این دو خودرو با یکدیگر متفاوت هستند. این موضوع در کاپوت این دو خودرو هم به همان ترتیب مشاهده می شود. به گونه ای که خطوط حجم دهنده به کار رفته در کاپوت خودروی برلیانس اچ 220 واضح تر از موارد مشابه در خودروی برلیانس اچ 230 به نظر می رسد.

نمای کناری

نظیر همین تفاوت را در نمای کناری خودروی برلیانس h230 نیز می توان مشاهده کرد. اگرچه خط حجم دهنده بخش بالای نمای کناری این دو خودرو کم و بیش شبیه به یکدیگر طراحی شده اند، اما در خط حجم دهنده بخش پایینی این نما تفاوت هایی میان این دو خودرو مشاهده می شود. به ترتیبی که این خط حجم دهنده در خودروی اچ 230 از فرو رفتگی کمتری نسبت به خودروی اچ 220 برخوردار است و شکل ظاهری بهتری نسبت به آن دارد.

نمای عقب

با توجه به این حقیقت که برلیانس h230 یک خودروی صندوق دار بوده و برلیانس h220 یک خودروی هاچ بک محسوب می شود، مسلما این دو خودرو در نمای عقب خود تفاوت های فراوانی با یکدیگر دارند. چراغ های عقب خودروی برلیانس اچ 230 در کناره های این خودرو و جنب صندوق عقب آن جا خوش کرده است. این موضوع سبب شده است تا صندوق عقب این خودرو بیش از اندازه بزرگ و کم ظرافت جلوه کند. در حالی که اگر بخشی از چراغ های عقب خودروی برلیانس اچ 230 روی بدنه صندوق عقب آن قرار می گرفت، نمای عقب این خودرو می توانست تا حدی بهتر و جذاب تر از حالت فعلی به نظر برسد. در مجموع می توان گفت که نمای بیرونی خودروی برلیانس اچ 230 اگرچه تا حدی ساده طراحی شده و از جزییات اندکی برخوردار است، اما نسبت به شکل ظاهری محصولات هم رده ایرانی در جایگاه بالاتری قرار می گیرد.

نمای داخل

خصلت سادگی و کم جزییات بودن را در نمای داخلی خودروی برلیانس h230 نیز می توان به خوبی مشاهده کرد. علاوه بر آن مواد سازنده اجزای داخل کابین این خودرو هم مانند بسکمک از محصولات مشابه جنس چندان مرغوبی ندارند. در مجموع برخلاف تفاوت های موجود میان نمای خارجی دو خودروی برلیانس اچ 220 و برلیانس اچ 230، این دو خودرو از نظر نمای داخلی کاملا به یکدیگر شباهت دارند.

قیمت خودروی برلیانس h230

اگرچه خودروی برلیانس h230 روی کاغذ به عنوان یک خودروی اقتصادی شناخته می شود، اما قیمت آن در بازار خودروی ایران به هیچ وجه اقتصادی به نظر نمی رسد. با این حال قیمت این خودرو کم و بیش نزدیک به محصولات هم رده ایرانی است. امری که می تواند کفه ترازوی انتخاب را به نفع این خودرو سنگین تر نماید.

مدل دنده دستی خودروی برلیانس اچ 230 در حال حاضر با متوسط قیمتی حول و حوش 60 میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می رسد. هرچند که مدل دنده دستی مجهز به رینگ آلومینیومی این خودرو حدود دو میلیون تومان گران تر از رقم یاد شده است. مدل دنده اتوماتیک این محصول نیز هم اکنون از متوسط قیمتی حدود 78 میلیون تومان در بازار آزاد برخوردار است.

البته بین سه تا چهار ماه قبل قیمت این خودرو بسیار کمتر از مقدار کنونی بود و از رقم 50 میلیون تومان فراتر نمی رفت. به هر حال اگر قصد خرید یک خودروی غیر ایرانی ارزان قیمت را دارید، خودروی برلیانس h230 می تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد. برای داشتن ملاقات عینی تر با این خودرو می توانید ویدیوی زیر را از نظر بگذرانید.

منبع: setare.com
انتشار: 12 خرداد 1400 بروزرسانی: 12 خرداد 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1048

به "بررسی مشخصات برلیانس h230" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی مشخصات برلیانس h230"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید