بانک ها، ماشین آلات خط فراوری بنگاه های بدهکار را تملیک نکنند

به گزارش ساری فان، رئیس اتاق سمنان با تأکید بر ضرورت تسریع فرایند معین تکلیف واحدهای صنعتی راکد استان سمنان، گفت: بانک ها ماشین آلات خط فراوری واحدهای صنعتی و فراوریی بدهکار را در صورت امکان تملیک نکنند تا ادامه فعالیت این واحدها با مشکل روبرو نشود.

بانک ها، ماشین آلات خط فراوری بنگاه های بدهکار را تملیک نکنند

علی اصغر آدینه ای در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی سمنان اضافه کرد: اجرای طرح های قانونی برای مشخص تکلیف واحدهای صنعتی، فراوریی استان نباید بیکاری کارگران منجر گردد.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی توضیح داد: حمایت از واحدهای فراوریی و صنعتی با آنالیز مسائل صنعتگران در کارگروه تسهیل و برطرف موانع فراوری در سال های گذشته سرعت گرفته است؛ اما نکته حائز اهمیت این است که مسائل واحدهای صنعتی و فراوریی تملیکی هم شکل نیستند؛ بنابراین ضروری است با رویه اصولی و در چارچوب قانون مسائل واگذاری انجام بگردد.

به عقیده آدینه ای، بانک ها، تأمین اجتماعی و امور مالیاتی، باید اولویت واگذاری واحدهای صنعتی را رونق مالی تثبیت اشتغال بدانند.

پیشی دریافت فعال سازی واحدهای راکد از تملیکی ها در سمنان

معاون مالی استاندار سمنان با اشاره به واگذاری تعداد زیادی از واحدهای تملیک شده این استان و ازسرگیری فراوری در آنها از پیشی دریافت واحدهای فعال شده از تملیکی ها در یک سال اخیر اطلاع داد.

حشمت الله عسگری در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی سمنان، از سرعت بخشی در فعال سازی و واگذاری واحدهای تملیک شده در این استان اطلاع داد و اظهار کرد: سال جاری 17 واحد فراوریی تملیک شده این استان به متقاضیان جدید واگذار و به چرخه فراوری برگشته و این در حالی است که در این مدت تنها پنج واحد تملیک شده است.

معاون مالی استاندار سمنان با اشاره به اینکه بخش زیادی از واحدهای تملیک شده از ظرفیت لازم برای فعال سازی برخوردار نیستند اعلام نمود: اصولاً خط فراوری تعداد زیادی از واحدهای تملیک شده از سوی بانک ها، خط فراوری زنده ای نیست و خریداران آنها به همین دلیل نمی توانند آنها را به سرعت به چرخه فراوری برگردانند.

او ادامه داد: از 54 واحد باقی مانده تملیک شده در استان تنها 10 تا 15 واحد از ظرفیت لازم برای بازگشت به فراوری برخوردارند و مابقی کارخانه ها برای فعال سازی نیازمند بهسازی خط فراوری و ماشین آلات و... هستند

عسگری بر ضرورت حمایت بانک ها از واحدهای فراوریی در شرایط سخت فعلی تأکید و توضیح داد: از بانک های عامل در استان خواسته شده که تملیک خط فراوری را آخرین گزینه خود قرار دهند و تا جایی که امکان پذیر است با فراورینمایندگان و صاحبان واحدهای فراوریی بدهکار تعامل داشته باشند تا این واحدها بتوانند به فرآیند فراوری خود ادامه دهند.

او ادامه داد: علاوه بر بانک ها از دستگاه هایی همچون، اداره کل امور دارایی، تأمین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و... خواسته شده که با ارائه بسته های تشویقی زمینه ای فراهم نمایند که متقاضیان جدید واحدهای تملیک شده رغبت بیشتری به خرید و فعال سازی واحدها داشته باشند به عنوان مثال در حال حاضر یک سرمایه گذار برای خرید و فعال سازی سه واحد تملیک شده اقدام نموده لذا انتظار می رود که با ارائه بسته های تشویقی، سرمایه گذاران را به ورود به این بخش ترغیب نمایند.

عسگری با اشاره به لزوم پرداخت حقوق شهرداری ها از ماده 77 به عنوان قانونی لازم الاجرا، گفت: بدیهی است که شهرداری ها نیز حق وحقوق قانونی خود را مطالبه می نمایند. لذا بانک ها باید در بحث تملیکی ها به گونه ای عمل نمایند که هم بانک و هم شهرداری ها به حقوق قانونی خود برسند.

او اظهار کرد: متأسفانه بخش زیادی از توان مدیران ما در بسیاری از نشت ها و کارگروه ها و از جمله شورای گفت وگو نیز مصروف همین بحث ها می گردد ازاین رو باید نگاه و نگرشمان به قوانین را در این شرایط خاص مالی تغییر دهیم و دستگاه هایی همچون مالیاتی، تأمین اجتماعی و... باید تدبیر بیشتری داشته و با بخش فراوریی همراهی بیشتری داشته باشند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 131

به "بانک ها، ماشین آلات خط فراوری بنگاه های بدهکار را تملیک نکنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک ها، ماشین آلات خط فراوری بنگاه های بدهکار را تملیک نکنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید