یک جنجال رسانه ای با سناریوی تکراری

به گزارش ساری فان، ماجرای حساسیت روی برنامه های مختلفی که روی آنتن می رود و حواشی ای که گاهی درباره بخش هایی از یک برنامه یا سریال شکل می گیرد، از اتفاقاتی است که به جزء جدانشدنی از تلویزیون و تولیدات آن بدل شده است.

یک جنجال رسانه ای با سناریوی تکراری

به تازگی هم این جنجال بر سر مهمان یکی از برنامه های شبکه دو و لباس کردی که به تن داشت، شکل گرفت.

اصل داستان به این تازگی ها نیست و پخش اول آن برنامه به حدود سه سال پیش و تابستان 96 برمی شود اما اخیرا بازپخش بخش هایی از فیلم این برنامه باعث شده تا نقدها زیادی به آن وارد شود.

برخی ها معتقدند در طول این قصه به کردها و لباس کردی توهین شده است و گروه دیگری هم این موضوع را از اساس رد می کنند و معتقدند کل جریان به راه افتاده در این روزها فقط شیطنت رسانه ای بوده است. اما اصلا داستان چیست؟

ماجرا از این قرار است که در آن روزها عوامل برنامه زنده باد زندگی از یک فعال فرهنگی و کارآفرین اهل منطقه اورامانات کرمانشاه به نام فریبرز عزیزی برای حضور در برنامه به عنوان کارآفرین پیروز دعوت می کنند و او هم با چوخه و رانک و کوله بال که لباس کامل کردی است، در برنامه حاضر می شود.

با ورود او، مجری در ابتدای شروع برنامه و پس از احوالپرسی از عزیزی می پرسد این لباس چوپانی چیه تنتون؟ و مهمان برنامه هم می گوید: این لباس در اصل یادگار زمان کاوه آهنگر و ضحاک مار دوش و نماد آزادی از چنگال ظلم و ستم بیگانگان است که مجری هم با توصیف این که لباس خیلی زیبایی است، می گوید من اسمش را نمی دانستم و فکر می کردم لباس نمدی مثل چادر است که چوپانان با خودشان می برند که از باد، بوران و برف آنها را مصون نگه دارد.

حالا باگذشت سه سال از پخش این برنامه این روزها فقط همین بخشی که از آن گفتیم در شبکه های مجازی مدام دست به دست می شود و خیلی وقت ها تنها قسمت اول آن که مجری از لباس کردی با عنوان لباس چوپانی می پرسد، به صورت تقطیع شده بازنشر شده است.

در ادامه این گفت وگو هم مجری از مهمان برنامه می پرسد به دلیل حضور در این برنامه این لباس را پوشیده اید؟ و عزیزی می گوید من در همه نمایشگاه ها، جشنواره های داخلی و خارجی، جلسات و آیین ها با این لباس حضور پیدا می کنم و باعث افتخار من است.

با همه اینها این ویدئو در حالی منتشرشده که در اغلب آنها هیچ کدام از صحبت های بعد از این سؤال وجود ندارد و همه اینها دست به دست هم داده اند تا خیلی ها ازجمله کردها و کننده مردم سنندج در مجلس هم این جریان را یک توهین عمدی بدانند.

جالب است بدانید عزیزی، مهمان این برنامه در گپی که با ایرنا داشت، با اشاره به اولین باری که چنین بازنشری رخ داد، بیان نمود: قیچی کردن این فیلم اولین بارچند سال پیش توسط یکی از سایت های آن طرف مرز و با نیت تقابل مردم و حاکمیت انجام شد. بعد هم که آنها دیدند در آن مقطع به هدف خود نرسیدند برای بار دوم آن را بازنشر کردند که خوشبختانه مردم با فرهنگ کُرد، واکنش های خوبی در این ارتباط داشتند.

وی بابیان این که افرادی که فقط بخش تقطیع شده فیلم را دیده اند واکنش های تندی نشان داده اند، گفت: من به این افراد حق می دهم اما باید گفت وگو را به صورت کامل می دیدند و بعد به قضاوت می نشستند. بنده نسخه کامل گفت وگو را در صفحه شخصی خود در شبکه های اجتماعی منتشر کردم.

حال باوجود همه این صحبت ها این که چطور و چرا بعد از چند سال چنین ماجرایی با سناریوی تکراری بازهم خبرساز می شود، موضوعی است که قضاوت نهایی درباره آن را به شما می سپاریم.

فاطمه شهدوست - رسانه / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 853

به "یک جنجال رسانه ای با سناریوی تکراری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک جنجال رسانه ای با سناریوی تکراری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید