کورتیزون چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد؟

به گزارش ساری فان، کورتیزون (Cortisone) از هورمون هایی است که به طور طبیعی در بدن توسط غده فوق کلیوی ساخته می گردد. این هورمون به صورت دارو هم وجود داشته و در مواقع لزوم توسط پزشک تجویز می گردد. فرم متداول داروی کورتیزون به دو صورت قرص و آمپول می باشد. پوکی استخوان، قرمزی و پف کردن صورت و رشد موهای زاید بعضی از عوارض مصرف این دارو است.

کورتیزون چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد؟

کورتون نام دسته ای از داروهای ضد التهاب است که حتما تا کنون اسامی بعضی از آن ها را شنیده اید. داروهایی مثل پردنیزولون، بتامتازون، دگزامتازون، متیل پردنیزولون، تریامسینولون، هیدروکورتیزون و کلوبتازول همه از انواع کورتون ها هستند. با اینکه مصرف این داروها در بعضی افراد عوارضی بر جای می گذارد، اما می تواند در خیلی از موارد هم برای درمان بیماری ها موثر واقع شود. برای مقابله با حساسیت های شدید و یا باز شدن مجرای تنفسی در حملات آسم این داروها می توانند واقعا نجات بخش باشند. در واقع اگر از داروهای کورتونی به موقع و با میزان تعیین شده و محدود زیر نظر پزشک استفاده شود می تواند مفید واقع شود.

آیا عوارض داروهای کورتونی خطرناک است؟

به طور قطع نمی توان تعیین کرد که این داروها چه عوارضی برای هر فردی به دنبال دارند. شاید شخصی از این دارو استفاده نموده و هیچ عوارضی هم او را تهدید ننموده باشد. می توان گفت که هر چه دوز دارو بیشتر باشد و مدت طولانی تری مصرف شود، عوارض آن هم بیشتر خواهد بود. علاوه بر این سن و شرایط فیزیولوژیکی بدن هم در میزان عوارض بر جای مانده از داروهای کورتونی تاثیرگذار هستند. معمولا بچه ها و افراد سالمند نسبت به دیگران بیشتر در معرض این عوارض هستند. برای اطمینان بیشتر می توانید از پزشک خود در این زمینه یاری بگیرید. به طور مثال داشتن یک تغذیه سالم که حاوی کلسیم کافی باشد می تواند از بروز پوکی استخوان که یکی از عوارض داروهای کورتونی است پیشگیری کند. در ادامه با یکی از این داروها تحت عنوان کورتیزون آشنا می شویم.

کورتیزون چیست؟

کورتیزون (Cortisone) از هورمون هایی است که به طور طبیعی در بدن توسط غده فوق کلیوی ساخته می شود. این هورمون وظایف متعددی در بدن دارد و کاهش التهاب یکی از آن هاست. در بعضی از بیماری ها برای برطرف التهاب ضروری است مقدار بیشتری از این هورمون به بدن وارد شود. در این شرایط اصطلاحا از کورتیزون یا همان داروهای کورتونی استفاده می شود. این دارو به منظور درمان بیماری هایی مثل آرتریت، کولیت اولسراتیو، مسائل پوستی مانند پسوریازیس و آکنه، لوپوس، بیماری های چشمی و بعضی از سرطان ها مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که افرادی که داروی کورتیزون مصرف می نمایند باید پروتئین کافی مصرف نمایند و میزان مصرف چربی خود را کاهش داده زیرا کورتیزون باعث افزایش میزان چربی خون می شود. همچنین افراد مصرف نماینده این دارو به دلیل خطر افزایش فشار خون باید غذاهای کم نمک مصرف نمایند. کورتیزون در اشکال مختلفی مثل قرص و آمپول در دسترس می باشد.

نام های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام های تجاری Cortone Acetate
موارد مصرف

برطرف التهاب

عوارض پوکی استخوان، قرمزی و پف کردن صورت، رشد موهای زاید، بالا رفتن قند خون (در صورت استفاده طولانی مدت)، مسائل گوارشی، افسردگی و فشار خون
تداخل دارویی داروهای افزایش دهنده ادرار، داروهای کاهنده فشار خون

مقدار و نحوه مصرف داروی کورتیزون

میزان دقیق مصرف این دارو در افراد با مسائل مختلف متفاوت بوده و حتما باید توسط پزشک متخصص تعیین شود.

نکاتی که در رابطه با مصرف کورتیزون باید بدانید

  1. به دلیل داشتن عوارض جانبی معمولا این دارو برای مدت زمان محدودی تجویز می شود.
  2. در صورتیکه سابقه حساسیت دارویی داشته اید نباید از کورتیزون بهره ببرید.
  3. از آنجاییکه این دارو سیستم ایمنی بدن را تضعیف می نماید می تواند منجر به بدتر شدن عفونت شود. بنابراین در صورتیکه مبتلا به عفونت قارچی هستید نباید از این دارو بهره ببرید.
  4. در طول مصرف کورتیزون باید از افراد بیمار (مخصوصا بیماران مبتلا به عفونت) دوری کنید.
  5. طی درمان با این دارو از تزریق واکسن زنده خودداری کنید.
  6. قبل از مصرف کورتیزون هر گونه بیماری که به آن مبتلا هستید و یا قبلا سابقه ابتلا به آن را داشته اید به اطلاع پزشک خود برسانید.
  7. مصرف دارو را بدون مشورت پزشک قطع نکنید.
  8. با داشتن تغذیه مناسب می توان عوارض جانبی این دارو را تا حد زیادی کاهش داد.
  9. در صورتیکه در دوران بارداری به سر می برید و یا قصد باردار شدن دارید قبل از مصرف کورتیزون با پزشک مشورت کنید.
  10. توصیه می شود در دوران شیردهی از این دارو استفاده نکنید.
  11. مصرف مداوم کورتیزون باعث پوکی استخوان می شود.
  12. تزریق این دارو در مقایسه با فرم خوراکی بیشتر توصیه می شود.

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله خبرنگاران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 850

به "کورتیزون چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کورتیزون چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید