چگونه سرعت رم کامپیوتر را در ویندوز آنالیز کنیم؟

به گزارش ساری فان، کامپیوترهای ما از چندین قطعه متفاوت تشکیل شده اند که با هم کار می نمایند تا یک سیستم منسجم و چند منظوره بسازند. اما حافظه رم یکی از مهم ترین اجزای کامپیوتر است که به غیر از اهمیت زیاد ظرفیت آن، سرعت رم هم اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مطلب به چگونگی آنالیز سرعت رم در ویندوز می پردازیم.

چگونه سرعت رم کامپیوتر را در ویندوز آنالیز کنیم؟

1. بهره گیری از تسک منیجر ویندوز

در ویندوز 8، 8.1، 10 و 11 با بهره گیری از تسک منیجر (Task Manager) ویندوز می توانید سرعت رم را آنالیز کنید. در ویندوز 7 و نسخه های قبلی انجام چنین کاری امکان پذیر نیست و به همین دلیل اگر از این نسخه ها استفاده می کنید، به راه حل بعدی ارائه شده در این مطلب مراجعه کنید.

برای باز کردن تسک منیجر راه های زیادی وجود دارد. به اسم مثال می توانید نشانه گر ماوس خود را به تسک بار ببرید و بعد از راست کلیک بر روی آن، گزینه Task Manager را انتخاب کنید. بعلاوه با فشردن کلیدهای Ctrl + Shift + Esc هم با تسک منیجر روبرو می شوید.

معمولا در مرتبه اول، نسخه بسیار ساده این ابزار نمایش داده می شود و به همین دلیل باید بر گزینه View more کلیک کنید. سپس باید به تب Performance سر بزنید که در آن با اعداد و ارقام مربوط به پردازنده، رم و پردازنده گرافیکی روبرو می شوید. برای آنالیز سرعت رم باید به بخش Memory مراجعه کنید.

در پایین بخش نمودار، می توانید اطلاعات مربوط به فرم رم، تعداد اسلات های اشغال شده و البته سرعت ارائه شده را مشاهده کنید. به اسم مثال در تصویر بالا می توانید ببینید که رم موردنظر از سرعت 3600 مگاهرتز بهره می برد که سرعت بسیار خوبی محسوب می شود. بیشتر رم های DDR4 دارای سرعت بین 2133 تا 3600 مگاهرتز هستند. بعضی از رم های حرفه ای DDR4 سرعت بیش از 4000 مگاهرتز هم ارائه می دهند. حداکثر سرعت رم های DDR3 هم به 1866 مگاهرتز می رسد.

2. آنالیز سرعت رم با برنامه CPU-Z

CPU-Z از جمله ابزارهایی است که اطلاعات مختلفی را در خصوص کامپیوتر ارائه می دهد و به اسم مثال می توانیم به مشخصات پردازنده و رم اشاره کنیم. همان طور که در ابتدای این مطلب گفتیم، اگر سیستم شما مبتنی بر نسخه های قدیمی ویندوز است، برای خبردار شدن از سرعت رم سیستم می توانید از این ابزار استفاده کنید.

در این زمینه چندین برنامه مختلف وجود دارد اما در کل CPU-Z بسیار سبک است و با انواع و اقسام نسخه های مختلف ویندوز سازگاری بالایی دارد. اول از همه باید با استفاده از این لینک برنامه CPU-Z را دانلود کنید. اگرچه نسخه های مختلف آن وجود دارد، اما توصیه می کنیم تازهترین نسخه ارائه شده را دانلود و نصب کنید. تازهترین نسخه این برنامه از رم DDR5 و پردازنده های سری Alder Lake اینتل پشتیبانی می نماید. بعد از نصب، به تب Memory مراجعه کنید.

همان طور که در تصویر می توانید ببینید، در بخش Uncore Frequency و DRAM Frequency عدد 1799.6 مگاهرتز نمایش داده می شود. احتمالا این سوال برای شما ایجاد شده که چرا مانند تسک منیجر عدد 3600 مگاهرتز به اسم سرعت رم نشان داده نمی شود. این موضوع به مفهوم DDR برمی شود. DDR مخفف Double Data Rate است و این یعنی در هر سیکل کلاک به جای یک واحد داده، دو واحد داده جابجا می شود. اما برنامه CPU-Z این اعداد را بر مبنای SDR ارائه می دهد که این یعنی باید اعداد موجود در این بخش را ضربدر 2 کنید.

چرا خبردار شدن از سرعت رم اهمیت زیادی دارد؟

در رابطه با اهمیت خبردار شدن از سرعت رم سیستم می توانیم به دلایل مختلفی اشاره کنیم. به اسم مثال اگر کیس کامپیوتر را به اصطلاح اسمبل نموده اید، با فهمیدن سرعت رم می توانید ببینید که آیا رم موردنظر به درستی کار می نماید یا نه.

یکی از اشتباهات رایج بین افرادی که کیس کامپیوتر را اسمبل می نمایند این است که در بخش BIOS به مشخصات پروفایل XMP توجه زیادی نشان نمی دهند. چنین کاری می تواند سرعت رم را کاهش دهد که در نتیجه عملکرد سیستم هم ضعیف تر از حد انتظار ظاهر می شود.

بعلاوه بعد از ارتقای رم بهتر است سرعت ارائه شده به وسیله آن را آنالیز کنید. به اسم مثال اگر یک رم با سرعت 2666 مگاهرتز برای لپ تاپ خود خریده اید ولی رم موجود در سیستم دارای سرعت 2400 مگاهرتز است، چنین کاری منجر به پایین آمدن سرعت رم تازه می شود و اگر این موضوع را آنالیز نکنید، از وجود چنین مسئله ای خبردار نخواهید شد.

ضمناً حتی اگر تمام رم های لپ تاپ را تعویض کنید، شاید سیستم شما بیشتر از سرعت 2400 مگاهرتز را نتواند ارائه دهد. به همین دلیل قبل و بعد از ارتقای رم باید سرعت آن را آنالیز کنید.

چرا سرعت رم مهم است؟

سرعت رم کامپیوتر به زبان ساده نقش مهمی در سرعت انتقال داده های پردازنده ایفا می نماید. در رم های DDR4 سرعت معمولا بین 2133 تا 3600 مگاهرتز واقع شده است. هنگام خرید سیستم یا رم تازه، اغلب اوقات سرعت رم را در بخش مشخصات می توانید مشاهده کنید. مثلا برای رم DDR4 با سرعت 3200 مگاهرتز اسم DDR4-3200 ارائه می شود.

اگر در نام آن عبارت PC4 را می بینید، این یعنی سرعت موردنظر ضربدر 8 شده است. به اسم مثال PC4-25600 یعنی با رم مبتنی بر سرعت 3200 مگاهرتز سروکار دارید. البته در زمینه عملکرد رم معیارهای مهم دیگری هم وجود دارند و مثلا می توانیم به اندازه تاخیر CAS اشاره کنیم که با افزایش سرعت معمولا این عدد هم بیشتر می شود و همین افزایش تأخیر، تأثیر منفی بر عملکرد دارد.

اما در کل هرچقدر سرعت رم بیشتر باشد، بهتر است. اگر گیمر هستید، سرعت بالای رم می تواند تجربه اجرای بازی را تا حدی بهبود ببخشد. البته با افزایش سرعت رم معمولا قیمت آن هم افزایش پیدا می نماید. بنابراین برای خرید رم باید به مشخصات سیستم و دیگر معیارها هم توجه کنید ولی در هر صورت نمی توانیم اهمیت زیاد سرعت رم سیستم را کتمان کنیم.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1195

به "چگونه سرعت رم کامپیوتر را در ویندوز آنالیز کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه سرعت رم کامپیوتر را در ویندوز آنالیز کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید