محصولات فیات در راه ایران، انحصار چینی ها شکسته می شود؟

به گزارش ساری فان، بازار خودرو های خارجی چند سالی است که در انحصار خودرو های چینی بوده، اما قرار است با راه یابی محصولاتی همچون فیات، این انحصار شکسته شود.

محصولات فیات در راه ایران، انحصار چینی ها شکسته می شود؟

به گزارش تجارت نیوز، وزارت صمت اعلام کرده که پس از گذشت چند سال، اولین محموله خودرو های ایتالیایی از برند فیات قرار است طی ماه های آینده وارد بازار ایران شود. به طوری که شرکت های وارد کننده، ثبت سفارش را انجام داده اند و تنها باید منتظر ورود خودرو ها به گمرک و انجام کار های ترخیص باشیم.

به دلیل محدودیت واردات خودرو های بالای 25 هزار یورو، محصولاتی که به احتمال زیاد از کمپانی فیات وارد بازار می شود، مدل 500 و تیپو از این خودروسازی ایتالیایی معروف است.

در این گزارش سعی می کنیم به معرفی مختصری از این دو خودرو بپردازیم و مزایا و معایب آن ها را بررسی کنیم.

مشخصات فنی

فیات 500 با مدل 2023 از یک پیشرانه یک لیتری بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی بهره می برد (هیبریدی) که توانایی تولید حدبیشتر 70 اسب بخار قدرت و 92 نیوتن متر گشتاور را داراست. این پیشرانه صفر تا 100 را در 13.8 ثانیه می زند و مصرف ترکیبی آن به 4.6 لیتر در 100 کیلومتر می رسد.

از طرفی فیات تیپو 2023 با پیشرانه های متفاوتی برای بازار اروپا عرضه می شود. اما به احتمال قوی نسخه ای که وارد بازار ایران شود، از یک پیشرانه 1.5 لیتری هیبریدی استفاده کند که توانایی تولید حدبیشتر 96 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور را دارد. صفر تا 100 این خودرو که به صورت رسمی اعلام شده، 9 ثانیه است.

طراحی ظاهری

فیات 500 در دسته هاچ بک های جمع و جور شهری قرار می گیرد که گزینه بسیار مناسب برای ترافیک کلان شهر های ایران است. طراحی کلی این خودرو طی چندین سال حفظ شده و تغییرات بسیار اندکی داشته، اما باز هم مجذوب کننده و چشم نواز است.

از طرفی فیات تیپو جزو محصولات سدان این کمپانی محسوب می شود که ظاهر بسیار معقولی برای یک خودروی مالی دارد. طراحی کلی تیپو نیز همچون فیات 500 از سال 2016 بدون تغییر بوده که می تواند از نظر منتقدان نقطه ضعف محسوب می شود.

طراحی داخلی

فیات 500 به دلیل طراحی برای رانندگی در شهر، از فضای بسیار کوچکی در داخل کابین برخوردار است. این هاچ بک دو در، در اصل چهار سرنشین بوده، اما ردیف دوم آن قدر کوچک و کم فضا است که تنها بچه ها قادر به استفاده از آن هستند.

این مدل دارای دو عدد نمایشگر دیجیتالی در وسط داشبورد و پشت آمپر بوده و با تریم های متفاوتی در بازار عرضه می شود. اما به احتمال زیاد، تریم مشکی ساده یا سفید- مشکی در بازار ایران فروش بالایی داشته باشد و شرکت وارد کننده، این دو تریم را وارد بازار کند.

اما خوش بختانه فیات تیپو، برعکس برادر خود از فضای مناسبی در داخل کابین برخوردار است. همچنین دو نمایشگر دیجیتالی نیز برای پشت آمپر و وسط داشبورد آن تعبیه شده. تنظیمات سیسیتم تهویه تیپو همچون مدل 500 به صورت دستی بوده و برخلاف بیشتر خودرو های نو بازار دیجیتالی نیست.

همچنین تریم داخلی به رنگ مشکی ساده و یا دو رنگ مشکی- طوسی عرضه می شود.

آپشن ها و امکانات

خودرو های اروپایی برای پاس کردن تست های این قاره مجبور به عرضه خودرو ها با آپشن و امکانات ایمنی بالا هستند که شرکت فیات نیز از این قاعده مستثنی نیست.

فیات 500 از امکاناتی همچون سیستم کنترل پایداری، کنترل حرکت در سربالایی، ایربگ های جانبی و پرده ای، سنسور فشار باد تایر ها و نمایشگر هفت اینچی برخوردار بوده که امکان تغییر آن ها برای نسخه وارداتی بازار ایران وجود دارد.

از طرفی تیپو در فول ترین حالت، از امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری، کنترل حرکت در سربالایی، دوربین دنده عقب، گرم کن صندلی های جلو، ایربگ های نقطه ای (10 عدد) و سیستم ورود و استارت بدون کلید برخوردار است. این مدل نیز احتمال دارد در نسخه وارداتی با امکانات متفاوتی عرضه شود.

قیمت فیات 500 و تیپو

نسخه پایه فیات 500 در بازار اروپا به قیمت حدودی 21 هزار و 100 یورو به فروش می رسد. البته در مدل های بالاتر، قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

همچنین نسخه پایه تیپو در حدود 18 هزار یورو در این بازار به فروش می رسد که قیمت مناسبی برای یک سدان مالی است.

باید درنظر داشت که مدل های 2015 فیات 500 در بازار فعلی ایران با قیمت بالای دو میلیارد معامله می شود که امید است با عرضه تعداد بالا از مدل 2023 این خودرو، نسخه صفر کیلومتر آن در همین محدوده قیمتی قرار گیرد.

منبع: فرارو
انتشار: 12 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1647

به "محصولات فیات در راه ایران، انحصار چینی ها شکسته می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصولات فیات در راه ایران، انحصار چینی ها شکسته می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید