خبرنگاران کردستان سفید پوش

به گزارش ساری فان، سنندج - خبرنگاران - سامانه بارشی از صبح پنجشنبه تمام نقاط کردستان را تحت تاثیر خود قرار داده و علاوه بر ارتفاعات، شهرستان های سقز، بانه، دیواندره و بیجار را نیز بطور کامل سفیدپوش کرد.

خبرنگاران کردستان سفید پوش

به گزارش خبرنگاران، سامانه بارشی در آسمان این استان به صورت باران آغاز شد اما بعد از ریزش های آن در مناطق شمالی تبدیل به برف شد و تداوم آن چهره این مناطق را سفید پوش مرد تا کردستان در آذر ماه چهره زمستانی به خود بگیرد.

اداره کل هواشناسی کردستان از روز سه شنبه نسبت به ورود سامانه بارشی به داخل استان هشدار سطح زرد صادر کرد اما روز پنجشنبه بدلیل قطعی شدن پیش بینی ها، اخطارهای این اداره کل به صورت هشدار سطح نارنجی صادر شد.

دستگاه های امدادی در آماده باش کامل هستند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان در این ارتباط گفت: همزمان با اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی، تمام دستگاه های امدادی و خدماتی این استان برای ارایه خدمات سریع از روز پنجشنبه به حالت آماده باش در آمده اند.

محمد فلاحی اضافه نمود: این آمادگی در شهرستان ها نسبت به نوع پیش بینی ها متفاوت بود بطوریکه در شمال استان بویژه دیواندره، سقز، بانه، بیجار با احتمال بارش سنگین برف و در سایر شهرستان ها بارش شدید باران و برف به صورت توامان بود.

وی اضافه نمود: مخاطره های پیش بینی شده برای سامانه فعلی علاوه بر راه بندان زمستانی، بروز سیلاب و آبگرفتگی معابر شهری و روستایی بود که تا به امروز به جز مسدود شدن راه ارتباطی 160 روستا در شهرستان های سقز، دیواندره و بانه و اختلال در تردد در برخی محورها مشکل دیگری پیش نیامده است.

فلاحی یادآور شد: با توجه به پیش بینی های هواشناسی، آماده باش دستگاه های امدادی و خدمات رسان تا شب دوشنبه ادامه داشته و از آن پس با توجه بسته به شرایط موجود تمدید می شود.

بارش برف و باران تا سه روز آینده در کردستان ادامه دارد

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی کردستان گفت: طبق بررسی نقشه های هواشناسی بارش برف و باران در نقاط مختلف این استان تا سه روز آینده ادامه داشته و در مناطق شمالی عمدتا به صورت برف خواهد بود.

علی پناهی با اشاره به اینکه بارش ها در این استان از دیروز آغاز شده است، گفت: بیشترین فعالیت این سامانه شامگاه گذشته و بامداد امروز بود اما در روز یکشنبه (پس فردا) در بیشتر نقاط استان بارش ها قابل ملاحظه است.

وی اضافه نمود: این شرایط موجب ابری شدن آسمان، مه، وزش باد، بارش باران و برف و احتمال رعد و برق (در نیمه غربی استان) و در گردنه ها بارش برف و کولاک همراه خواهد شد.

پناهی اضافه نمود: همچنین امروز و فردا میزان بارش ها در شهرستان های شمالی و غربی استان (سقز، زرینه، بیجار، هزارکانیان، دیواندره، مریوان، سرو آباد و بانه) قابل ملاحظه بوده و پیش بینی می شود بارش ها در این مناطق بصورت برف و باران (عمدتا برف) باشد.

وی یادآور شد: در روز یکشنبه عمده بارش ها در نیمه جنوبی و شرقی استان (شهرستان های سنندج، کامیاران، قروه، مریوان و بیجار) روی خواهد داد و منجر به ایجاد آبگرفتگی معابر می شود.

پناهی با بیان اینکه بیشترین بارش در 24 ساعت گذشته در ایستگاه گل تپه با 60 میلیمتر بود گفت: پس آن بیشترین آب حاصل از برف در سقز با 57 میلیمتر، بانه و مریوان هر کدام 48 میلیمتر به ثبت رسیده است.

وی تاکید کرد: همچنین بیشترین ارتفاع ثبت شده برف در ایستگاه های هواشناسی سقز 43 سانتی متر، گل تپه 36 سانتی متر، زرینه 10 سانتی متر، دیواندره هشت و هزار کامران 6 سانتی متر بوده است.

پناهی با اشاره به اینکه هواشناسی میران ارتفاع برف را بر اساس آیتم های موجود در ایستگاه ها اعلام می کند، اضافه نمود: طبق اطلاعات رسیده در برخی مناطق برف گیر و مرتفع استان این ارتفاع حدود 2 برابر رقم های اعلام شده، است.

محدویت تردد در 2 محور اصلی

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی کردستان با اشاره به اینکه به علت شدت بارش برف از شامگاه پنجشنبه تصمیم بر اعمال محدودیت تردد در 2 محور اصلی و بین شهری گرفته شد، اضافه نمود: این محورها شامل محور سنندج - دیواندره - سقز و سقز - بانه است که در آن از ورود خودروهای فاقد زنجیر چرخ و تریلرهای کشنده به این محور ممانعت می شود.

سرهنگ عیسی گوهری یادآور شد: با توجه به شرایط جوی احتمال می رود این محدودیت حداقل تا بامداد شنبه نیز ادامه داشته باشد و توصیه می کنیم مردم از سفرهای غیر ضروری تا اواسط هفته آینده خودداری کنند.

وی به بارش برف و لغزندگی سطح اغلب جاده ها و محورهای اصلی شمال استان اشاره کرد و گفت: با توجه به بارندگی و وجود مه در محورهای مواصلاتی، رانندگان رعایت سرعت مطمئنه و احتیاط را مد نظر داشته و از انجام سفر غیر ضروری خودداری کنند.

رییس پلیس راه کردستان تاکید کرد: رعایت فاصله طولی، همراه داشتن زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی و اطمینان از سالم بودن برف پاک کن و چراغ خودرو از مواردی است که رانندگان باید قبل از سفر به آنها توجه کنند.

450 راهدار در محورهای مواصلاتی مستقر هستند

مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده ای کردستان نیز با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 450 راهدار در راهدارخانه های ثابت و سیار این استان مستقر شده و در حال امدادرسانی به مردم هستند گفت: این تعداد نیرو در 23 راهدارخانه ثابت و 23 راهدارخانه سیار حضور دارند.

محمدراشد مدرس گرجی با بیان اینکه بارش سنگین برف و کولاک 24 ساعت گذشته در مناطق مختلف این استان راه ارتباطی 160 روستا را مسدود کرده است گفت: راه این تعداد روستا در سه شهرستان بدلیل بارش سنگین برف و کولاک شدید امروز بسته و موجب قطعی ارتباط آنها شده است.

وی اضافه نمود: بیشترین راه های روستایی مسدود شده در شهرستان سقز با 120 آبادی و بعد در دیواندره و بانه هر کدام حدود 20 روستا است.

مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده ای کردستان اضافه نمود: شامگاه گذشته و بامداد امروز به علت بارش سنگین برف در محور سقز - دیواندره عمده تمرکز راهداران استان به در این نقطه متمرکز بود.

مدرس گرجی یادآور شد: صبح امروز نیروهای کمکی از سنندج، دیواندره و بانه به این محل برای برف روبی راستا اعزام شدند.

وی تاکید کرد: راهداران در شبانه روز گذشته علیرغم شدت بارش برف و کولاک مانع از انسداد راستا سقز - دیواندره و بالعکس شدند.

مدرس گرجی گفت: امروز با حضور نیروهای کمکی، بخشی از راهداران سقز به راه های روستایی اعزام شده و هم اکنون با همکاری پیمانکاران بخش خصوصی این اداره کل در حال بازگشایی راستاهای مسدود شده روستایی هستند.

بیش از چهار هزار کیلومتر جاده برف روبی شد

مدیر مرکز مدیریت راه های راهداری، حمل و نقل جاده ای کردستان هم گفت: شب گذشته در محورهای سقز - دیواندره، سقز - بوکان و سقز - بانه 124 راهدار با 68 دستگاه ماشین، چهار هزار 856 کیلومتر باند برف روبی و در راه های روستایی نیز هفت راهدار با استفاده از 6 دستگاه خودرو، 220 کیلومتر برف روبی انجام دادند.

دانش زندی اضافه نمود: رییس مرکز مدیریت راه های راهداری، جمل و نقل جاده ای کردستان با بیان اینکه شب گذشته بیش از 200 خودرو توسط راهداران از برف رهایی یافتند و 40 نفر نیز در راهدار خانه ها اسکان یافتند، گفت: سامانه 24 ساعته 141 برای اعلام شرایط راه های ارتباطی در خدمت مردم است.

وی اضافه نمود: محورهایی که به علت تداوم بارش برف از عصر دیروز تا به امروز با اختلال تردد روبرو اند شامل دیواندره - سقز، سقز - بانه، سقز - مریوان، سقز - بوکان، سروآباد - هورامان - پاوه است.

وی گفت: همچنین در محورهای منتهی به شهرستان های بیجار و مریوان، سنندج - دیواندره، سنندج - همدان و سنندج به کامیاران نیز بارش پراکنده باران وجود داد.

168 خودروی گرفتار برف جاده های کردستان رهاسازی شدند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان نیز گفت: با کمک امدادگران مستقر در پایگاه های امداد و نجات این جمعیت، 168 خودروی گرفتار در برف محورهای مواصلاتی استان شب گذشته رهاسازی شدند.

پیام جلالی با بیان اینکه هشت خودروی کمک دار و آمبولانس این جمعیت شب گذشته امدادرسانی کردند، اضافه نمود: 168 دستگاه خودرو سبک، سنگین و اتوبوس که گرفتار برف و کولاک بودند، رها شدند.

وی از امدادرسانی به 722 نفر در شامگاه گذشته نیز خبر داد و اضافه نمود: 6 نفر گرفتار در برف نیز در پایگاه های امداد و نجات جاده ای استان اسکان داده شدند ضمن اینکه توزیع بیسکویت، آب معدنی، خرما و پتو نیز از جمله اقدامات این جمعیت در خدمت رسانی به در راه ماندگان بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 دی 1399 بروزرسانی: 6 دی 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 749

به "خبرنگاران کردستان سفید پوش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کردستان سفید پوش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید