قطر میزبان احتمالی مذاکرات طرف های درگیر در افغانستان

به گزارش ساری فان، باوجودی که دولت افغانستان خواهان برگزاری مذاکرات بین الافغانی در آلمان یا نروژ است، منابع می گویند که به درخواست طالبان احتمالاً قطر میزبان این گفت وگوها خواهد بود.

قطر میزبان احتمالی مذاکرات طرف های درگیر در افغانستان

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، در حالیکه زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان دور تازه سفرهایش به منطقه را شروع نموده و رایزنی ها درباره محل و زمان گقت وگوها جریان دارد منابع نزدیک به طالبان می گویند که مذاکرات بین الافغانی احتمالاً به میزبانی قطر برگزار می گردد.

سید اکبر آغا فرمانده سابق طالبان به طلوع نیوز گفت: به احتمال قوی مذاکرات بین الافغانی در قطر برگزار می گردد و آمریکایی ها نیز بر این باور هستند که پیش از شروع مذاکرات باید 5 هزار زندانی طالبان آزاد شوند.

وی درباره زمان برگزاری مذاکرات چیزی نگفت اما سمیع یوسف زی خبرنگار افغان می گوید که گفت وگوها احتمالاً اواخر ژوئن یا در ماه جولای برگزار می گردد.

یوسف زی اضافه نمود که دولت خواهان برگزاری گفت وگوها در آلمان یا نروژ است اما طالبان بر برگزاری مذاکرات در قطر تاکید دارد و احتمالاً دوحه میزبان مذاکرات بین الافغانی خواهد بود.

باوجود گزارش ها مبنی بر ابتلای چند نفر از اعضای تیم مذاکره کننده افغانستان به کرونا، صدیق صدیقی سخنگوی ارگ ریاست جمهوری نیز از آمادگی هیئت مذاکره کننده برای شروع گفت وگوها خبر می دهد.

براساس توافق آمریکا و طالبان، مذاکرات بین الافغانی قرار بود 20 اسفند سال گذشته شروع گردد اما به دلیل پافشاری طالبان بر آزادی همه زندانیانش پیش از گفت وگوها این مذاکرات تا به امروز به تاخیر افتاده است.

دولت افغانستان تا به امروز نزدیک به 2 هزار و 700 زندانی طالبان را آزاد نموده و در نظر دارد تا زندانیان آزاد شده را به 3 هزار نفر افزایش دهد اما آزادی دیگر اعضای این گروه را به کاهش خشونت ها و آمادگی طالبان برای پیوستن به فرایند صلح مشروط نموده است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 346

به "قطر میزبان احتمالی مذاکرات طرف های درگیر در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطر میزبان احتمالی مذاکرات طرف های درگیر در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید