خبرنگاران طرح 400میلیون یورویی ذوب و پالایش مس سونگون سال آینده شروع می گردد

به گزارش ساری فان، تبریز - خبرنگاران - مدیر عامل مجتمع مس سونگون ورزقان گفت: عملیات اجرایی طرح ذوب و پالایش این مجموعه با 400 میلیون یورو اوایل سال 1400 شروع می گردد.

خبرنگاران طرح 400میلیون یورویی ذوب و پالایش مس سونگون سال آینده شروع می گردد

به گزارش خبرنگاران، علی بیات ماکو روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاسیسات فعلی مجتمع معدن سونگون با 450 میلیون تن ذخیره شناسایی شده اولیه، آغاز و عملیات اکتشافی از اواخر دهه 1360 به شکل نظام مند آغاز شده است.

وی اضافه نمود: در حال حاضر سالانه 14 میلیون تن ماده معدنی در مجتمع استخراج می گردد که مس 55 صدم درصد بوده و به ازای یک تن ماده معدنی 2.5 تن هم سنگ باطله استخراج می گردد.

بیات ماکو گفت: تا به امروز بیش از 300 هزار متر حفاری در مجتمع معدن مس سونگون اجرا شده است و هر روز بیش از یک هزار تن کنسانتره مس با عیار 24.5 درصد در مجتمع فراوری و به مراکز دیگر ارسال می گردد.

وی اضافه نمود: ذخیره شناسایی شده معدن سونگون به بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تن افزایش یافته است و دستگاه های حفاری با عمق 2500 متر برای مجتمع خریداری و وارد کشور شده، در حالی که تا به امروز با امکانات حفاری موجود تا عمق 1200 متر از ذخایر اطلاع داشتیم.

مدیرعامل مجتمع معدن مس سونگون اعلام کرد: با ذخیره فعلی، ناگزیر از بازنگری در برنامه های استخراج هستیم و به همین دلیل عملیات احداث فاز سوم تغلیظ با سرمایه گذاری 3500 میلیارد تومانی به زودی آغاز و تا سه سال آینده افتتاح می گردد و به این ترتیب فراوری سالانه کنسانتره از 300 هزار به 450 هزار تن در سال افزایش می یابد.

بیات ماکو گفت: چهار میلیون متر مکعب خاک برداری لازم برای اجرای فاز سوم نیز اجرا شده است و با تصویب فاز چهارم تغلیظ ظرفیت، فراوری کنسانتره به 600 هزار تن در سال افزایش خواهد یافت.

وی اضافه نمود: مسائل مربوط به ذوب و پالایش نیز حل شده و امروز کمیسیون در تهران در حال باز کردن پاکت های مناقصه اجرای این طرح است که امیدوارم از ابتدای سال 1400 عملیات اجرایی آن آغاز گردد.

وی با بیان اینکه قول های شرکت ملی مس ایران درباره معدن سونگون در حال تحقق است، گفت: کارخانه های ذوب، پالایش، اسید سولفوریک و اکسیژن با حجم سرمایه گذاری بیش از 400 میلیون یورو در مجتمع احداث می شوند و تا به امروز نیز بیش از 200 میلیون یورو نیز برای زیرساخت های آن هزینه شده است.

بیات ماکو اضافه نمود: هیپ لیچینک نیز از طرح های مهم و در حال اجرای مجتمع معدن مس سونگون است که به شکل الکترولیز، سالانه سه هزار تن به طور مستقیم مس کاتدی فراوری می نماید و سرمایه گذاری آن نیز بیش از 250 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: پیش بینی ظرفیت سالانه فراوری مس کاتدی مجتمع سونگون 100 هزار تن و قابل افزایش به 200 هزار تن بوده و ارزش طرح های در دست اجرای مجتمع برای سه سال بیش از 20 هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه 37 شرکت متقاضی فراوری مس کاتدی در مجتمع بودند که اکنون به چهار شرکت کاهش یافته است، گفت: عملیات معدن کاری سونگون به دلیل واقع شدن در منطقه جنگلی ارسباران، متفاوت با مناطق دیگر کشور بوده و بالاترین استانداردهای معدن کاری در مجتمع مس سونگون اعمال می گردد.

وی به بازیافت 90 درصدی آب مصرفی در مجتمع مس سونگون نیز اشاره نمود و گفت: طبیعی است که فعالیت معدنی مس سونگون آلایندگی نیز دارد و در زمان حاضر برای زدودن آلودگی رودخانه پخیر چای با شرکت های دانش بنیان و دانشگاه تهران همکاری داریم و کوشش ما این است که آسیب های ناشی از فعالیت معدنی مس سونگون را به حداقل برسانیم.

بیات ماکو گفت: در جانمایی همه تاسیسات مجتمع معدن مس سونگون، از مشاوره شرکت های اروپایی، از منظر مالی و زیست محیطی، استفاده نموده ایم و برای برطرف چالش های زیست محیطی ناشی از فعالیت معدنی مس سونگون، برای ایجاد ایستگاه اطفای حریق جنگل های ارسباران و محل فرود بالگرد اعلام آمادگی نموده ایم.

مدیرعامل مجتمع مس سونگون اضافه نمود: این مجتمع در امسال 109 میلیارد تومان در راستای مسوولیت های اجتماعی خود هزینه نموده و تا به امروز 669 میلیارد تومان توسط شرکت ملی مس ایران برای ساخت عظیمراه خواجه - ورزقان هزینه شده و تنها امسال 182 میلیارد تومان برای تکمیل این عظیمراه توسط مجتمع مس سونگون هزینه شده است.

بیات ماکو گفت: بخش عمده کارهای قطعات دوم، سوم و چهارم عظیمراه خواجه - ورزقان اجرا شده و قطعه اول نیز به عنوان تعهد وزارت راه به شرکت ملی مس سونگون تفویض شده است.

مجتمع مس سونگون عظیمترین مجموعه معدنی شمال غرب کشور است که در 100 کیلومتری شمال شرق تبریز و 25 کیلومتری ورزقان و در همسایگی جمهوری های آذربایجان و ارمنستان واقع شده است.

معدن مس سونگون با یک میلیارد و 500 میلیون تن ذخیره شناسایی شده عظیم ترین معدن مس کشور است.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 فروردین 1400 بروزرسانی: 30 فروردین 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 973

به "خبرنگاران طرح 400میلیون یورویی ذوب و پالایش مس سونگون سال آینده شروع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح 400میلیون یورویی ذوب و پالایش مس سونگون سال آینده شروع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید