امتناع بازیگر نقش دختر لر از حضور دوباره در سینما ، اینفوگرافی مهم ترین رخدادهای سینمای ایران از 1309 تا 1326

به گزارش ساری فان، آبی و رابی، نخستین فیلم صامت ایرانی، نسخه برداری از دو کمدین دانمارکی به نام پات و پاتاشون بود که محمد ضرابی و غلامعلی سهرابی نقش آفرینان اصلی اش بودند. بعلاوه روزنامه اطلاعات در گزارشی از ازدحام مردم تهران در جلوی سینما برای تماشای اولین فیلم ناطق ایرانی، دختر لر، خبر داده بود.

امتناع بازیگر نقش دختر لر از حضور دوباره در سینما ، اینفوگرافی مهم ترین رخدادهای سینمای ایران از 1309 تا 1326

آبی و رابی، نخستین فیلم صامت ایرانی، نسخه برداری از دو کمدین دانمارکی به نام پات و پاتاشون بود که محمد ضرابی و غلامعلی سهرابی نقش آفرینان اصلی اش بودند. فیلم از تعدادی صحنه تشکیل شده بود که آبی و رابی در موقعیت هایی یاری قرار می گیرند و تماشاگر را به خنده می اندازند. خنده گرفتن از تماشاگر آن دوران با شگفت زده کردن او با ترفندهای ساده سینمایی، ایده مرکزی این صحنه هاست. فیلم محصول دوره اول مدرسه آرتیستی سینما به مدیریت اوانس اوهانیانس بود و در نقدی که بر این فیلم در روزنامه ایران مورخ 18/10/1309 منتشر شده آمده: ]فیلم [خوب بود برای اینکه ایرانی بود. خوب بود برای اینکه یکی عده از جوانان هم وطن ما به یک راه با افتخار سعادت بخش صنعتی راهنمایی می کرد و سرمشق سایر جوان ها می شد که غیر از زندگی اداری راهی را برای ادامه حیوه] زندگی [از نظر ندارند و از بیم انتظار درو کردن زحمت شخم زدن را به خود نمی دهند....

روزنامه اطلاعات در گزارشی از نمایش اولین فیلم ناطق فارسی، دختر لر، در شماره بیست ویک دی 1312 می نویسد: در بین فیلم هایی که فعلا در تهران نمایش داده می گردد فیلم ناطق دختر لر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. با اینکه فیلم مزبور چندین شب در سینما دیده بان (مایاک) نشان داده شد، مع هذا هر روز جلوی سینما سپه ازدحام عجیبی برای تماشا این فیلم هست. بدیهی است فیلم مزبور به واسطه اینکه اولین فیلم ناطق به زبان فارسی است این طور مورد توجه و استقبال اهالی تهران واقع شده است.

این استقبال از فیلم اما نه برای سپنتا و نه برای روح انگیز سامی نژاد تضمین موفقیت در آینده نبود و اتفاقا دل شکستگی و سرخوردگی برای شان در پی داشت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 شهریور 1402 بروزرسانی: 21 شهریور 1402 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1698

به "امتناع بازیگر نقش دختر لر از حضور دوباره در سینما ، اینفوگرافی مهم ترین رخدادهای سینمای ایران از 1309 تا 1326" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امتناع بازیگر نقش دختر لر از حضور دوباره در سینما ، اینفوگرافی مهم ترین رخدادهای سینمای ایران از 1309 تا 1326"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید